Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu vr 19 apr 2024, 01:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2010, 13:01 
Offline

Geregistreerd: zo 23 mei 2010, 16:17
Berichten: 222
Hallo allemaal,

Met het schaamrood op de kaken vond ik dat ik jullie maar weer eens moest schrijven.
Ik heb geprobeerd om alle berichten van de laatste anderhalve maand te lezen, maar dat valt nog niet mee! Straks ga ik gewoon weer verder.

Maar allereerst wil ik iedereen die gedotterd is, van harte feliciteren. Ook bedank ik hierbij alle forumleden die wél iedereen op de hoogte hebben gebracht van hun wel en wee. En speciaal voor Bas Pompoen: heel veel sterkte met het nemen van die moeilijke beslissing!

Hier alles okee. Het gaat, zoals Job, Jossi en anderen schrijven, met ups en downs. Gelukkig meer ups en ik ben ook nog steeds iedere dag weer blij met het feit dat ik gedotterd ben.

En Willy, ook ik ben een van het groepje dat heel erg snel verbeteringen heeft gemerkt. Ik weet dan ook niet of het te maken heeft met hoe láng je al MS hebt.
Ik was, na 14 jaar MS, in de SP-fase gekomen en ging heel snel achteruit. En 14 jaar is eigenlijk ook best wel lang.
Ik ben 'geholpen' op 12 augustus en de dag daarna stuiterde ik al door de kamer als een skippybal! ;)

Maar... op internet lees je toch dat de meeste mensen langzaam maar gestaag verbeteringen opmerken. Ook mijn gedotterde MS-vrienden in de buurt gaan langzaam maar gestaag door. Niet iedereen is zo gelukkig om meteen weer van alles te kunnen.

Als je naar de persoonlijke grafieken kijkt van de mensen die CCSVI-tracking bijhouden, dan zie je toch heel duidelijk hoe iedereen zich voelt na de behandeling. Hartstikke interessant om te zien!

Bij mij heeft alles eigenlijk goed stand gehouden. Ik ben een paar keer ziek geweest door koorts, maar in vergelijking met vóór de behandeling, was ik snel weer op mijn oude niveau. Dat was vroeger écht anders hoor.

Wat kan ik nog steeds: lopen, traplopen, slapen, fietsen en héél goed zien. Weliswaar met bril, maar mijn ogen accomoderen veel sneller, waardoor ik nu heel makkelijk kan autorijden. Ook kan ik nog steeds de koppeling ingedrukt houden zonder een bibberbeen te krijgen.

En dan natuurlijk de dagelijkse dingen: stofzuigen, boodschappen doen en met de honden naar buiten.
Ik merk bij het uitlaten van de honden dat mijn linkerbeen nog steeds niet verder is verbeterd. Zodra er een beetje spanning op dat been komt, begint het te trillen en verkrampen de tenen van die linkervoet. Ik hinkebeen dan zo snel mogelijk naar huis en daar doe ik zo'n oefening die ik bij de fysio heb geleerd. Soms hou ik me buiten vast aan een hek of een boom en doe die oefening. Ziet er vast héél leuk uit. ;)

Ik ben nu zo ver klaar met oefenen bij de fysio. Het trainen van de spieren staat op een laag pitje en ik doe nu vooral loop- en balansoefeningen. Zodra ik tegen mijn plafond zit, gaan de tenen van mijn linkervoet verkrampen en stop ik ermee. Af en toe doe ik nog een rondje op de home-trainer.
En als ik twee keer 2 trappen op en af ben gelopen om de was op te hangen, nou dan heb ik vast wel genoeg oefening gehad ;)

Twee weken geleden was ik voor het laatst bij dr. Beelen. Hij vertelde dat hij vwb. het vasculaire gedeelte niets meer te verbeteren had bij mij. Alles stond nog goed open en de flow was ook perfect.
Wel nog de vragenlijsten in blijven vullen en meteen contact opnemen als er iets is wat ik niet vertrouw.

We hebben het nog uitvoerig gehad over 'je rustig houden', want dat is iets wat ik nogal moeilijk vind.
Hij vertelde me dat ik gewoon moet doen wat ik wil en kan. Niet op voorhand al rustig aan gaan doen of me inhouden, voor het geval dat.
Nee, rust nemen op het moment dat je voelt dat het nodig is. Gaan zitten, liggen of slapen en dan moet alles goed zijn. En ja, dat is het ook :D. Fijn hoor.

Met zo'n advies kan ik tenminste uit de voeten, want ik werd steeds maar afgeremd door mensen die het goed met me voorhebben. Maar ja.... Ik neem nu in ieder geval zélf mijn verantwoordelijkheid en ga een tukje doen als ik dat nodig vind.

Verder liet dr. Beelen mij een brief lezen die mijn neuroloog aan hem had gestuurd, nadat ik hem een bezoek had gebracht. Ik heb jullie toen precies beschreven wat er allemaal gebeurde.

In de brief gaf hij aan dat hij significante verbetering aan de ogen had gemeten, maar dat hij er vooralsnog niet van uit kon/wilde gaan dat het door de dotterbehandeling komt.
Toch was dr. Beelen erg content met die brief en ikzelf ook. Het is toch een hele stap voor een neuroloog om zo'n brief te sturen.

Dus al met al kan ik het volgende zeggen tegen iedereen die nog na zit te denken:
GEWOON DOEN!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2010, 13:16 
Offline

Geregistreerd: di 20 apr 2010, 19:37
Berichten: 124
Woonplaats: Rotterdam
dank je wel, :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2010, 14:56 
Offline

Geregistreerd: wo 09 jun 2010, 18:06
Berichten: 212
Roos, bedankt voor jouw uitvoerige/duidelijke verslag.
Fijn dat het zo goed gaat. Dat doet mij deugd.

Jossi


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 dec 2010, 23:53 
Offline

Geregistreerd: zo 25 apr 2010, 11:09
Berichten: 161
wat fijn dat je weer een uitvoerig verslag hebt geschreven, ik ben er blij mee. Ik miste je al een tijdje op het forum, en dan ben ik toch ongerust: Gaat het nog goed met Roos?
Maar heel fijn dat het nog steeds goed met je gaat. houen zo ;)

groet
Emma


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 feb 2011, 22:51 
Offline

Geregistreerd: zo 23 mei 2010, 16:17
Berichten: 222
Hallo allemaal,

Zó lang geleden en zó veel gebeurd!
Vandaag is het precies 6 maanden geleden dat ik ben gedotterd.
Ik ben nog steeds heel erg blij met de resultaten, hoewel er natuurlijk wél sprake is van ups en downs.
Meestal gaat 't goed, maar als ik koorts heb, 'n ontsteking of iets anders (niet MS-gerelateerd), dan is dat wel van invloed op m'n algemene conditie.

Hoe sta ik er nu voor???

- Nog steeds een helder hoofd

- Grip en kracht in handen nog steeds goed

- Blaascontrole ging achteruit na 5 maanden door een ontsteking. Antibiotica gekregen en gestopt met inname Baclofen overdag: blaascontrole weer helemaal in orde.

- Vermoeidheid is iets toegenomen, maar kan nog steeds lang opblijven en hoef niet iedere middag te rusten.

- Trap lopen, fietsen en lopen zonder stok gaat nog steeds goed. Is wél wat verminderd, vergeleken met 2 maanden geleden, want ik moet nu meer dan voorheen nadenken over de handelingen zélf. Mijn linkerbeen sleept bij te veel inspanning, maar ik kan gelukkig nog steeds overal naartoe! Zelfs het autorijden gaat vanzelf, zónder te moeten nadenken over mijn benen!

- Kan langdurig staan en heb een goede balans. Bukken, knielen, opstaan en op mijn tenen staan/lopen is ook geen probleem meer.

- Duidelijke kleuren en scherper zicht. Na ogentest bij neuroloog is gebleken dat ogen verbeterd zijn van 60 en 20 % naar 90 en 90 %! Het lukt me nu gewoon om een draadje door het oog van de naald te krijgen. De fijne motoriek is goed, het lukt me zelfs om weer met leesbare letters te schrijven.

- Kan inmiddels heel goed tegen warmte, maar heb veel meer last van kou.

- 's Nachts geen pijn, krampen en spasmen, slechts 1 keer per nacht naar het toilet.

De grootste winst voor mij is m'n heldere hoofd en de goede nachtrust.

Al met al ben ik, sinds de behandeling, een gelukkig mens :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011, 00:26 
Offline

Geregistreerd: zo 25 apr 2010, 11:09
Berichten: 161
hierop kun je alleen maar zeggen GEFELICITEERD.
HEERLIJK OM TE LEZEN
Ik moet nodig ook eens een update schrijven, maar het komt er niet van
mijn leven wordt helaas gedomineerd door (ms)-pijn. Dit had ik al voor de dotterbehandeling
ik hoop dat ik hier nog eens vanaf kom

Maar Roos ga zo door en hou het zo
groet
Emma


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011, 12:12 
Offline

Geregistreerd: vr 02 jul 2010, 09:36
Berichten: 169
Hey Roos!

Bedankt voor de update! Mooi om te lezen dat je sinds de behandeling een gelukkig mens bent! Het is nog steeds spectaculair wat je allemaal weer kunt. Ik hoop dat dit ook zo mag blijven. Ik ben ook erg blij dat ik de behandeling heb laten doen. Het is echt genieten van de dingen die je weer wel kunt, ondanks dat (nog) niet alles beter gaat.

Groetjes Astrid


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011, 15:16 
Offline

Geregistreerd: zo 23 mei 2010, 16:17
Berichten: 222
Je hebt helemaal gelijk hoor Astrid!

Er blijft gewoon altijd iets te wensen over.
En als ik daar eens goed over nadenk, dan is dat helemaal niet erg. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 feb 2011, 19:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec 2009, 02:56
Berichten: 130
Woonplaats: Toronto
Geweldig roos!

Blijven oefenen en dieten! Veel groeten, job


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 14 feb 2011, 14:17 
Offline

Geregistreerd: wo 09 jun 2010, 18:06
Berichten: 212
Hoi Roos,

fantastische verbeteringen !! Wat fijn.
gefeliciteerd, enne: geniet van het leven.

Jossi


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling