Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu vr 29 maart 2024, 03:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 00:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
Open-label studie endovasculaire behandeling van CCSVI

Doelstelling:
Chronische cerebro-spinale veneuze insufficiëntie (CCSVI) wordt gekenmerkt door gecombineerde stenose (vernauwing) van de hoofd routes van extracraniële veneuze drainage, met inbegrip van de interne jugular aderen (IJVs) en de azygous (AZY) ader, met ontwikkeling van natuurlijke bypasses en onvoldoende drainage aangetoond door de toegenomen gemiddelde cerebrale transittijd met behulp van magnetisch resonantie (MR) perfusie studies.

CCSVI is sterk geassocieerd met multiple sclerose (MS). Deze studie evalueerde de
veiligheid van de CCSVI endovasculaire behandeling en de invloed op de klinische beloop van de geassocieerde MS.

Methode:
Vijfenzestig patiënten met CCSVI, onderverdeeld door het klinisch beloop van MS in 35 met relapsing remitting (RR), 20 met secundair progressieve (SP), en 10 met primaire progressieve (PP) MS, ondergingen percutane transluminale angioplastiek (PTA). De gemiddelde follow-up was 18 maanden. Vasculaire meetbare resultaatmetingen waren postoperatieve complicaties, veneuze druk, en mate van verbetering. Neurologische resultaatmetingen waren de cognitieve en motorische functie beoordeling, de mate van MS-schub, de mate van actieve MR positieve gadolinium-enhanced MS-laesies, en de MS kwaliteit van leven (QOL).


Resultaten:
  • Ambulante endovasculaire behandeling van CCSVI was haalbaar, met kleine en te verwaarlozen complicaties.
  • Postoperatieve veneuze druk was significant lager in de IJVs en AZY.
  • Het risico van restenose was hoger de IJVs vergeleken met de AZY.
  • De CCSVI endovasculaire behandeling verbeterde de meetbare klinische MS gegevens, met name in de RR groep
  • het percentage van relapse-vrije patiënten verbeterde van 27% naar 50% na de operatie en
  • de MR gadoliniumcontrast laesies namen af van 50% tot 12%.
  • De MSFC was na 1 jaar aanzienlijk verbeterd in RR patiënten, maar niet in PP of SP patiënten.
  • De fysieke QOL verbeterde aanzienlijk in RR en in PP patiënten, met een positieve trend bij SP patiënten.
  • Mentale QOL liet een aanzienlijke verbetering zien bij de RR en PP patiënten, maar niet bij de SP patiënten.

Conclusies:
PTA van veneuze vernauwingen bij patiënten met CCSVI is veilig, en vooral bij patiënten met RR wordt het klinisch beloop en QOL parameters positief beïnvloed van de bijbehorende MS in vergelijking met de preoperatieve beoordeling.

Restenose in de IJVs is verhoogd maar is zeer veelbelovend in de AZY, hetgeen wijst op de noodzaak tot verbetering van endovasculaire technieken van de eerste. De resultaten van deze pilot-studie rechtvaardigen een latere controleerde gerandomiseerde studie.


IJV = Internal Jugular vein (ader in de hals)
AZY = Azygos vein (ader bij het ruggenmerg)
MSFC = Multiple Sclerosis Functional Composite
RR = relapsing-remitting MS
PP = primair progressieve MS
SP = secundair progressieve MS
QOL = quality of life (kwaliteit van het leven)
MR = Magnetischeresonantie (van MRI scanner)

Bron: http://www.ctv.ca/generic/WebSpecials/p ... _final.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 01:05 
- Restenosis meest rond 8 a 9 maanden na procedure.
- Bij RR grootste verbeteringen bij 18 maanden na procedure (wegens RR-time base)
- Bij SP/PP beperkte verbeteringen na 1e 6 maanden, bij 18 maanden na procedure geen meetbare verbeteringen meer.
- PTA was vooral succesvol bij de Azygos-twist (11 van de 12) + slechts 1 re-twist.
- Bij PP vaak multi-stenosis van Azygos (vandaar waarschijnlijk de lastiger behandeling; kan niet de hele azygos ader balloonen)
- ...


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 15:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Over gebruik van stents wordt gemeld dat er op de huidige markt geen stents zijn die de juiste grootte en lengte hebben. Plaatsen van bestaande stents in de IJV's verhoogt de kans op 'pulmonary migration and displacement', ik vertaal het ff als het bewegen van de stent (is dat goed??).
(btw, op pag 9 staat wel dat er bij 1 patient een stent geplaatst is ivm een twisted azygous vain)

Voorzichtige conclusie: stents kunnen wel gebruikt worden bij problemen in de azygous vain????

Bij PPMS worden de problemen bij 9 van de 10 patienten gezien in de Azygous vain bij de ruggegraat, als je als PP'er er in slaagt om in Nederland een Doppler/MRV te doen zou ik dat ff vertellen.

Persoonlijke mening over de slechtere resultaten bij PP; wat ik begrijp is dat bij PP het slopen van de Myeline wwn stuk sneller gaat dan bij RR, dan kan ik mij zo voorstellen dat het fysieke herstel erg lang kan duren (jaaaren), misschien wel niet omdat de myeline gesloopt blijft worden (denk aam de ABC theorie van van Noort). Ik zal hem dat eens voorleggen.

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 17:46 
Robert, ik interpreteer eea anders.

Zamboni spreekt over meerdere problemen van de Azygos bij PPMS, die zijn gewoonweg niet altijd allemaal te verhelpen...
Daarnaast heeft ballooning juist meer succes in de azygos (minder restenosis) maar bij PPMS (slechts 1x gestent) is de Azygos er zo slecht aan toe (individueel natuurlijk) dat er niet in alle gevallen iets zinvols aan te doen is...

Net zoals in andere onderzoeken (voor medicatie) besteedt ook Zamboni relatief minder tijd aan PPMS onderzoek omdat RR gewoonweg more common is... dat blijft nadelig voor PP-ers.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 18:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Ton,

Dat is uiteraard ook mogelijk, maar ik hoop dat ik gelijk heb in deze :ugeek:
Overigens denk ik het omdat er met name op de fysieke kwaliteit van leven (Fysical qol) geen vooruitgang geboekt werd bij PPMS'ers en op de andere vlakken (weliswaar minder) wel.
Het niet kunnen behandelen is trouwens ook een gevolg van het soms ontbreken van een jugular vein en zoals jij zegt te complexe problemen in de Azygous vain.

Ik ben trouwens nieuwsgierig of er ook vernauwingen in de lage kant van de Azygos gevonden zijn (richting buik) Kan ik gemist hebben hoor, maar ik heb het niet gelezen.

Die Wonky (PP) op TIMS rapporteert:
Date/location of testing&procedure: 11/26/2009 Poland
Type of venographic study: (MRV, Doppler) Both and MRI
Diagnosis:Inverted valve in my right jugular, a membrane blocknig the left one.
Type of procedure: Balloon angioplasty.

1. My bladder no longer goes into spasm. – From day 1
2. Myclonic jerks in the evening and at night have stopped - From day 3.
3. My mind is clearer and sharper - From day 4
4. I no longer choke on food or fluid, even if I rush – From day 1
5. My voice is strong and clear - From day 4
6. Today I had my first hot shower in 13 years. Steam would normally paralyse me but there were no problems – From day 4
7. I am less fatigued –From day 4
8. I have started sweating again – From day 1, really noticeable from day 4
9. My sense of taste has returned – From day 6
10. My sense of smell has returned – From day 6
11. My pride prevents me talking about a well known male M.S. problem that has something to do with lead and pencils - Big improvement from day 1, well kinda medium.

Nou,, als 3,6,7 en 8 bij mij ook verbeteren.....is dus gedotterd.

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 22:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Ton,

Nog even dit:

Citaat:
....maar bij PPMS (slechts 1x gestent) is de Azygos er zo slecht aan toe (individueel natuurlijk) dat er niet in alle gevallen iets zinvols aan te doen is.


ff de devils advocate: dus als de Azygous vain 'schoon' is, ga je dus wel sterker herstellen??

Daar zit ik een beetje mee te worstelen, jaja..ik weet het...meer onderzoek nodig :mrgreen:

Tot nu toe is het SP en PP deel wat mistig vind ik, waren uiteraard maar 10 PP gevallen. De resultaten zijn gemiddeld over de patienten. Bij de studie op Buffalo (1600 mensen) zal het gemiddelde wat betrouwbaarder zijn, extreem goede of slechte resultaten hebben minder invloed. Hopen dat er >100 PP'ers bij zitten.

Ik heb Wonki gevraagd of hij verbetering ervaarde op balans/lopen.....Geen verbetering (tot nu toe)....toch nog ABC autoimuun? (niet dat je verbetering mag verwachten binnen een jaar of weet ik veel, geen idee of en hoe snel Myline 'aangroeit'. De herstelde Myeline in MS-patienten die er is, is ook dunner dan de originele laag, maar ja...da's in 'oorlogstijd'.
Tsja, wachten op CCSVI operatie en ABC injecties denk ik dan maar....


Robert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 dec 2009, 22:41 
Offline

Geregistreerd: vr 27 nov 2009, 15:56
Berichten: 424
Als die aderen te slecht zijn om te dotteren of stenten, waarom pulken ze dan niet ergens een stuk ader vandaan en maken een bypass? Dan zouden die PPMS-ers misschien ook meer progressie maken of zou dat echt liggen aan die myeline schade die, als het al ooit herstelt, er erg lang over zal doen?

Ik denk dat die punten 3,6,7 en 8 die Robert noemt al super zijn als die zo snel al verbeteren in PPMS-ers, dat wel, maar ja, als je aan het eind van EDSS zit, zou het dan de moeite lonen nog om je te laten onderzoeken en behandelen?

_________________
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet


(Karel Glastra van Loon 1962-2005)


Laatst bijgewerkt door Esme op vr 04 dec 2009, 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling