Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu do 25 apr 2024, 15:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 17:17 
Offline

Geregistreerd: zo 10 jan 2010, 18:40
Berichten: 202
------------------------------------------------------
Eerste blinde onderzoek van veneuze insufficiëntie prevalentie (= totaal aantal ziektegevallen in een bevolkingsgroep of gebied op een bepaald tijdstip, red.) in MS levert veelbelovende resultaten op.

Uit een studie van neuroloog Robert Zivadinov is gebleken dat de vernauwing van extracraniële aders, op zijn minst, een belangrijke samenhang vertoont met multiple sclerose.




Releasedatum: 10 februari 2010

Buffalo, NY - Meer dan 55 procent van multiple sclerose patiënten die deelnamen aan de eerste fase van de eerste gerandomiseerde klinische studie om te bepalen of personen met MS extracraniële vernauwing van de aderen die de beperking van de normale uitstroom van bloed uit de hersenen veroorzaakt, vertoont de afwijking.

De resultaten werden vandaag gemeld door onderzoekers van de afdeling neurologie aan de Universiteit van Buffalo.

Als de 10,2 procent van de proefpersonen met resultaten in het grensgebied werden uitgesloten, steeg het percentage van de getroffen MS-patiënten tot 62,5 procent, zo laten de voorlopige resultaten zien, dit in vergelijking met 25,9 procent van de gezonde proefpersonen in de controlegroep.

Deze voorlopige resultaten zijn gebaseerd op de eerste 500 deelnemers aan de gecombineerde transcraniële en extracraniële veneuze Doppler Evaluatie (CTEVD) studie, die gestart is op de UB (University Buffalo) in april 2009. De onderzoekers zijn van plan om 500 extra proefpersonen te onderzoeken, die zullen worden beoordeeld in de tweede fase van het onderzoek met meer geavanceerde diagnostische instrumenten. Volledige resultaten over de eerste 500 zullen worden gepresenteerd op de bijeenkomst van de American Academy of Neurology in april.

Robert Zivadinov, MD, PhD, UB universitair hoofddocent neurologie en hoofdonderzoeker van de studie, zegt "voorzichtig optimistisch en opgewonden" over de voorlopige resultaten te zijn. Zivadinov leidt de Buffalo Neuroimaging Analysis Center (BNAC), gelegen in Kaleida Health Buffalo General Hospital, waar het onderzoek wordt uitgevoerd.

"De gegevens moedigen ons aan om verder te gaan op deze weg," zegt hij. "Ze tonen aan dat extracraniële vernauwing van de aderen, op zijn minst, een belangrijke samenhang heeft met multiple sclerose. We zullen meer weten wanneer de MRI-en andere verzamelde gegevens in de CTEVD studie beschikbaar zijn." De analyses worden uitgevoerd door een onafhankelijke statisticus.

Het onderzoek is de eerste stap bij het bepalen of een aandoening die cerebrospinale chronische veneuze insufficiëntie (CCSVI) genaamd is een belangrijke risicofactor voor MS is. CCSVI is een complexe vasculaire aandoening ontdekt en beschreven door Paolo Zamboni, MD, van de Italiaanse universiteit van Ferrara. In Zamboni's oorspronkelijke onderzoek bij een groep van 65 patiënten en 235 controlepersonen bleek CCSVI sterk te worden geassocieerd met MS, waarbij het risico voor het hebben van MS 43 keer zo groot was.

Zamboni en Zivadinov veronderstellen dat deze vernauwing de normale uitstroom van bloed uit de hersenen beperkt, wat resulteert in veranderingen in de patronen van die bloedstroom in de hersenen die uiteindelijk leiden tot schade aan het hersenweefsel en de degeneratie van neuronen.

De eerste 500 patiënten, zowel volwassenen als kinderen, werden gegroepeerd op basis van hun diagnose: MS, klinisch geïsoleerd syndroom (CIS) en "andere neurologische ziekten" (NDD), naast de gezonde controlepersonen.

Alle deelnemers in de eerste fase ondergingen echografie (Doppler) scans van het hoofd en de nek in verschillende lichaamshoudingen om de richting van de veneuze bloedstroom te bekijken. MS-patiënten ondergingen MRI-scans van de hersenen om ijzerophopingen in de laesies en de omliggende gebieden van de hersenen te meten, met behulp van een methode genaamd "susceptibility-weighted imaging" (hierbij worden verschillen in gevoeligheid tussen weefsels in beeld gebracht, red.). De aanwezigheid van ijzer op deze beelden wordt gerelateerd aan de invaliditeit en neuropsychologische symptomen van de proefpersonen.

Bij het totale aantal deelnemers, waarvan 97,2 procent volwassenen, waren 280 MS-patiënten en vormde zo de grootste groep met dezelfde ziekte die tot nu toe onderzocht is in de studie. De meerderheid van de MS-patiënten werd gediagnosticeerd met de relapsing-remitting vorm van MS. Er waren 161 gezonde controlepersonen. Doppler scanresultaten zijn beoordeeld op vijf specifieke criteria die van invloed zijn op veneuze bloedstromen. Patiënten die voldeden aan ten minste twee van de criteria werden beschouwd CCSVI te hebben. Gedetailleerdere analyse van specifieke Doppler-criteria en hun samenhang met de status van de ziekte zit in de pijplijn.

Wanneer de 10,2 procent proefpersonen die grensgevallen waren, werden opgenomen in de "normale" categorie (geen veneuze insufficiëntie), was de CCSVI prevalentie 56,4 procent in MS-patiënten en 22,4 procent in gezonde controlepersonen.

In dit grote MS cohort suggereert de aanwezigheid van CCSVI een samenhang met de progressie van de ziekte, een constatering die niet is aangetoond in het kleinere cohort van Zamboni, merkt Zivadinov op.

De vaststelling dat 22,4 procent van de gezonde controlepersonen ook scoorde op twee CCSVI-criteria vereist nader onderzoek, zegt hij.

Bianca Weinstock-Guttman, MD, associate professor UB van neurologie in de UB School van Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen en een co-hoofdonderzoeker van de studie, stelt vast dat de resultaten van het CTEVD-onderzoek nieuwe en uitdagende vragen over de CCSVI-theorie zullen opleveren.

Murali Ramanathan, PhD, mede wetenschapper bij het departement Farmaceutische Wetenschappen, UB School van Farmacie en Farmaceutische Wetenschappen en Ralph Benedictus, PhD, UB hoogleraar neurologie en psychiatrie, leverden ook belangrijke bijdragen aan de studie.

De Universiteit in Buffalo is een vooraanstaande onderzoeks-intensieve openbare universiteit, het vlaggenschip van de universiteiten van de staat New York met de grootste en meest uitgebreide campus. UB's meer dan 28.000 studenten volgen hun academische interesses in meer dan 300 bachelor-, master en professionele opleidingen. De Universiteit in Buffalo is opgericht in 1846 en is lid van de Vereniging van Amerikaanse Universiteiten.


Met dank aan Esmé. :)


News Release

First Blinded Study of Venous Insufficiency Prevalence in MS Shows Promising Results

A study by neurologist Robert Zivadinov has shown that the narrowing of extracranial veins is, at the very least, an important association in multiple sclerosis.

ljbaker@buffalo.edu

716-645-4606
Release Date: February 10, 2010

BUFFALO, N.Y. -- More than 55 percent of multiple sclerosis patients participating in the initial phase of the first randomized clinical study to determine if persons with MS exhibit narrowing of the extracranial veins, causing restriction of normal outflow of blood from the brain, were found to have the abnormality.

The results were reported today by neurology researchers at the University at Buffalo.

When the 10.2 percent of subjects in which results were border line were excluded, the percentage of affected MS patients rose to 62.5 percent, preliminary results show, compared to 25.9 percent of healthy controls.

These preliminary results are based on the first 500 participants in the Combined Transcranial and Extracranial Venous Doppler Evaluation (CTEVD) study, which began at UB in April 2009. Investigators are planning to examine 500 additional subjects, who will be assessed in the second phase of the study with more advanced diagnostic tools. Complete data on the first 500 will be presented at the American Academy of Neurology meeting in April.

Robert Zivadinov, MD, PhD, UB associate professor of neurology and principal investigator on the study, says he is "cautiously optimistic and excited" about the preliminary data. Zivadinov directs the Buffalo Neuroimaging Analysis Center (BNAC), located in Kaleida Health's Buffalo General Hospital, where the study is being conducted.

"The data encourage us to continue on the same course," he says. "They show that narrowing of the extracranial veins, at the very least, is an important association in multiple sclerosis. We will know more when the MRI and other data collected in the CTEVD study are available." The analyses are being conducted by an independent statistician.

The investigation is the first step in determining if a condition called chronic cerebrospinal venous insufficiency (CCSVI) is a major risk factor for MS. CCSVI is a complex vascular condition discovered and described by Paolo Zamboni, MD, from Italy's University of Ferrara. Zamboni's original investigation in a group of 65 patients and 235 controls showed CCSVI to be associated strongly with MS, increasing the risk of having MS by 43 fold.

Zamboni and Zivadinov hypothesize that this narrowing restricts the normal outflow of blood from the brain, resulting in alterations in the blood flow patterns within the brain that eventually cause injury to brain tissue and degeneration of neurons.

The first 500 patients, both adults and children, were grouped based on their diagnosis: MS, clinically isolated syndrome (CIS) and "other neurologic diseases" (OND), in addition to healthy controls.

All participants in the first phase underwent ultrasound (Doppler) scans of the head and neck in different body postures to view the direction of venous blood flow. MS subjects also underwent MRI scans of the brain to measure iron deposits in lesions and surrounding areas of the brain, using a method called susceptibility-weighted imaging. Iron findings on these images will be related to subjects' disability and neuropsychological symptoms.

Of the total participants, 97.2 percent were adults, with the 280 MS patients comprising the largest disease cohort examined in the study to date. The majority of MS subjects were diagnosed with the relapsing-remitting form of MS. There were 161 healthy controls. Doppler scan results were reported on five specific criteria that affect venous blood flow. Patients who met at least two of the criteria were considered to have CCSVI. More detailed analysis of specific Doppler criteria and their association to disease status is underway.

When the 10.2 percent borderline subjects were included in the "normal" category (no venous insufficiency), the CCSVI prevalence was 56.4 percent in MS subjects and 22.4 percent in healthy controls.

In this large MS cohort, the presence of CCSVI did suggest an association with disease progression, a finding that was not shown in Zamboni's smaller cohort, Zivadinov notes.

The finding that 22.4 percent of healthy controls also met two CCSVI criteria requires continuing investigation, he says.

Bianca Weinstock-Guttman, MD, UB associate professor of neurology in the UB School of Medicine and Biomedical Sciences and a co-principal investigator on the study, notes that the results of the CTEVD research will pose new and provocative questions about the CCSVI theory.

Murali Ramanathan, PhD, associate professor in the Department of Pharmaceutical Sciences, UB School of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, and Ralph Benedict, PhD, UB professor of neurology and psychiatry, also are major contributors to the study.

The University at Buffalo is a premier research-intensive public university, a flagship institution in the State University of New York system and its largest and most comprehensive campus. UB's more than 28,000 students pursue their academic interests through more than 300 undergraduate, graduate and professional degree programs. Founded in 1846, the University at Buffalo is a member of the Association of American Universities.

http://www.buffalo.edu/news/10937


Laatst bijgewerkt door eve op wo 10 feb 2010, 19:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 18:06 
Valt me toch een beetje tegen.... De MS'ers in 55% (zonder de grensgevallen) en 62% met de grensgevallen erbij een diagnose CCSVI maar ook 25,9% van de gezonde mensen! :?:

Oke, misschien is CCSVI eerder aan te tonen bij MS ers die verder op de schaal van Richter zitten, blijkt nu maar toch... :|

Wat vinden jullie?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 18:18 
Ik had eerlijk gezegd ook verwacht dat er hogere percentages gevonden zouden worden. Zamboni had het zelfs over 95%. Aan de andere kant, je weet inderdaad niet in hoeverre Zamboni alleen maar hele duidelijke MS-ers had onderzocht.
Bovendien gaan ze de MRI/Doppler technieken verfijnen. Waarschijnlijk halen ze dan ook weer hogere percentages.
En ze hebben het over de extracranial veins. Ik weet niet over ze daar ook de Azygos ader mee bedoelen, of alleen de jugulars.

Feit blijkt dat er een duidelijke correlatie is tussen MS en vaatvernauwingen. Dat is een winstpakker.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 18:21 
Offline

Geregistreerd: zo 10 jan 2010, 18:40
Berichten: 202
Het valt mij ook een beetje tegen maar in ieder geval toont het wel aan dat het bij m.s. veel vaker voorkomt. Wat ik zou willen weten is of de gezonde controls met stenosis ook ijzerafzet in hun hersenen hebben (de bloedende vaten dus).

Van wat ik begrepen heb had Zamboni alleen mensen bekeken die meer dan 1 schub gehad hadden en dus verder gevorderde ms hadden. Ook zijn er bijna geen mensen met SP of PP in het onderzoek meegenomen, daar zou wellicht meer of duidelijkere stenosis zitten?

Wat is de reden dat mensen met RR nog opknappen na een schub, is de stenosis dan verdwenen ofzo? Dit vraag ik omdat ik zelf in de laatste jaren een redelijk miraculeus herstel aan het doormaken ben zonder remmmers of wat dan ook (behalve vitamientjes en wat wiet)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 18:56 
Offline

Geregistreerd: za 09 jan 2010, 00:19
Berichten: 74
Ik denk dat iedereen (ondergetekende incluis) wel op hogere percentages had gehoopt. Ik sluit me echter aan bij het commentaar van Willem57. Ik denk ook dat er in de toekomst verfijndere technieken zullen worden gebruikt om CCSVI op te sporen en dat het percentage dan omhoog gaat.

Waarschijnlijk zal hier de ervaring van de onderzoekers een plus zijn. Aangezien de onderzoekers toch wel redelijk enthousiast zijn over de uitkomsten tot nu toe (en het onderzoek toch nog in de kinderschoenen staat) weten ze misschien waar voortschrijdende ontwikkelingen in de techniek toe kunnen leiden.

Onze duwtjes om iedereen te enthousiasmeren op dit ingeslagen pad verder te gaan kunnen daarbij zeker geen kwaad.

Een heleboel "misschien" en "ik denk" maar ondanks het feit dat de percentages niet zo hoog zijn als gehoopt moeten we toch niet uit het oog verliezen dat iedereen (en dan bedoel ik de CCSVI-theorie aanhangers) inziet dat de CCSVI-theorie correct is, een totaal nieuwe visie op MS geeft en daardoor wel degelijk een doorbraak is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 19:23 
Offline

Geregistreerd: vr 27 nov 2009, 15:56
Berichten: 424
Ik heb Eve een vertaling in behoorlijk Nederlands ge PB t (wat dus geen fatsoenlijk Nederlands is), maar ze vloog net off line toen ik het gemailt had. Ik ben vóór google vertalen, maar alleen in eerste instantie, want het is vaak zo krom dat je het alleen maar snapt als je toch al goed in Engels bent en dan heb je het juist niet nodig.

De resultaten vallen mij ook tegen, balen dat er ook gezonde mensen met CCSVI zijn. Anderzijds zou ik me dan afvragen of dat geen aankomende MS-ers kunnen zijn. Het kan toch niet anders dan dat die mensen niet gezond blijven als de afvoeraderen beperkt doorstromen? Ik las ook ergens (hier?) dat diabeten CCSVI hebben soms?

_________________
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet


(Karel Glastra van Loon 1962-2005)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 19:34 
Esme schreef:
Ik heb Eve een vertaling in behoorlijk Nederlands ge PB t Ik las ook ergens (hier?) dat diabeten CCSVI hebben soms?



Esme wil je die ook naar mij mailen of even op Hyves aanpassen...thanks!

Tja ik heb ook diabetes dus meer kans op CCSVI dan... :lol:


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 19:40 
Offline

Geregistreerd: zo 10 jan 2010, 18:40
Berichten: 202
Bedankt Esme voor je vertaling! :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 19:47 
Offline

Geregistreerd: vr 27 nov 2009, 15:56
Berichten: 424
eve schreef:
Bedankt Esme voor je vertaling! :D


You're welcome, dear :mrgreen:

_________________
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet


(Karel Glastra van Loon 1962-2005)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2010, 19:48 
Offline

Geregistreerd: vr 27 nov 2009, 15:56
Berichten: 424
madysy schreef:
Esme wil je die ook naar mij mailen of even op Hyves aanpassen...thanks!


Zzzzzoef, daar vliegt het je postbus in....

O, sjips, je hebt gelijk, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen aanpassen op Hyves, sorry :oops:

_________________
Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
Met het goede dat je doet


(Karel Glastra van Loon 1962-2005)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling