Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu vr 29 maart 2024, 16:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009, 19:00 
Het Zamboni team (Dr. Salvi) vermoedt dat CCSVI in hoge mate genetisch is bepaald.
Men zou er mee zijn geboren en verklaart enigszins dat MS meer voorkomt in bepaalde families. (erfelijk risico)

Daarnaast zijn andere theoriën bekend, die zeker ook goed zijn onderzocht en waarvan verondersteld kan worden dat deze (laag vitamine D niveau, EBVirus, Chlamydia Pneumoniae, toxinen en zware metalen) CCSVI doen verergeren.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 09:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 nov 2009, 20:28
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
Hoi,

Bij mij in de familie komt geen ms voor. Wel Parkinson!

Zelf is bij mij na de lumbaalpuntie een oude Borrelia burgdorferi infectie in het vocht gezien.

Mogelijk is dit ook een oorzaak van de ms geweest?!

Gr,
Wilma


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 09:53 
De exacte gevolgen van CCSVI zijn nog niet onderzocht (op MS na nu)
Zamboni stelt ook dat mogelijk meerdere aandoeningen hier het gevolg van kunnen zijn.

Wilma, weet dat het verschil in het stellen van de diagnose MS of Borrelia (lyme) bijzonder moeilijk is. Hoe wist jou arts zo zeker dat je MS hebt, met een oude lyme infectie in je liquor?
Immers, lyme kan MS qua symptomen 100% immiteren...


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 12:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Ik heb wel gelezen dat CCSVI tot nu toe alleen bij MS patienten is gevonden, bij Parkinson en andere neurologische ziekten geen CCSVI


Robert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 13:04 
Graag even een linkje Robbie zodat we dat allen na kunnen lezen...


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009, 14:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Jaja, je hebt gelijk, was weer zoiets wat mij weer 'ff' opviel :mrgreen: :mrgreen:

Tadaaa....:
http://www.nature.com/jcbfm/journal/v29 ... 9180a.html

Citaat:
Multiple sclerosis (MS) is primarily an autoimmune disorder of unknown origin. This review focuses iron overload and oxidative stress as surrounding cause that leads to immunomodulation in chronic MS. Iron overload has been demonstrated in MS lesions, as a feature common with other neurodegenerative disorders. However, the recent description of chronic cerebrospinal venous insufficiency (CCSVI) associated to MS, with significant anomalies in cerebral venous outflow hemodynamics, permit to propose a parallel with chronic venous disorders (CVDs) in the mechanism of iron deposition. Abnormal cerebral venous reflux is peculiar to MS, and was not found in a miscellaneous of patients affected by other neurodegenerative disorders characterized by iron stores, such as Parkinson's, Alzheimer's, amyotrophic lateral sclerosis. Several recently published studies support the hypothesis that MS progresses along the venous vasculature. The peculiarity of CCSVI-related cerebral venous blood flow disturbances, together with the histology of the perivenous spaces and recent findings from advanced magnetic resonance imaging techniques, support the hypothesis that iron deposits in MS are a consequence of altered cerebral venous return and chronic insufficient venous drainage.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009, 00:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
De oorzaak van de vaatvernauwingen wordt volgens mij nergens genoemd.
Dit is ook geen onderdeel van CCSVI maar wel interessant voor andere onderzoekers natuurlijk. En daar zal ook snel onderzoek naar komen. Of is het antwoord veel simpeler dan we allemaal denken?

Ik las net de relatie tussen MS en Obesitas op jonge leeftijd. Nou kan ik me veel voorstellen bij te dik zijn, en vaatproblemen. Ik kan met niets voorstellen bij dik zijn, en neurologische aandoeningen. Ik krijg steeds meer de indruk dat er hier wel degelijk tunnelvisie in het spel is. Ook de geografische versprijding van MS is een aanwijzing. Hoe verder van de evenaar, hoe meer MS gevallen. De relatie met welvaart lijkt dan ook ineens dichter bij te komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009, 12:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 nov 2009, 20:28
Berichten: 10
Woonplaats: Rotterdam
wilma schreef:
Wilma, weet dat het verschil in het stellen van de diagnose MS of Borrelia (lyme) bijzonder moeilijk is. Hoe wist jou arts zo zeker dat je MS hebt, met een oude lyme infectie in je liquor?
Immers, lyme kan MS qua symptomen 100% immiteren...


Mijn diagnose is waarschijnlijk ms.
In het Ruwaard van Puttenziekenhuis div mri's gehad ivm klapvoet: 3 mylineschaden in nek gevonden.
VEP,EMG en 2x lumbaalpunctie (eerste was niet zuiver): oude lyme, en zgn bandjes gevonden.
Neuroloog heeft second opinion gevraagd bij MC Erasmus.
Via bloedonderzoek andere mogelijke aandoeningen uitgesloten.
Blijft over waarschijnlijk ms.
Wat betreft een verder onderzoek naar lyme, zijn de heren niet happig op. Zou niet meer actief zijn.
gr, Wilma


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009, 13:54 
Aj aj aj Wilma, herkenbaar.
Lyme valt zeer moeilijk uit te sluiten, en daarbij kan lyme in slaap vallen maar wil niet zeggen dat ie dood is.
Olygoclonale bandjes in de liquor is op zich ook geen hard bewijs voor MS.
Vandaar ook 'waarschijnlijk' ms...

Och, straks door de ('CCSVI') scan en dan wordt wellicht veel duidelijk...


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Oorzaken voor CCSVI
BerichtGeplaatst: wo 02 dec 2009, 14:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Jaja, 99% krijgt eerst de diagnose 'probable MS', na 5 jaar is het dan meestal zeker.
Als je na/tijdens de 1e diagnose nu eens een CCSVI scan doet....

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling