Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu vr 29 maart 2024, 00:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2010, 10:05 
Wie kan me helpen met de volgende vraag; ik kom er niet uit...

Uitgaande van het volgende:

Iemand met MS heeft sinds zijn geboorte vernauwingen in de afvoerende aderen van zijn hersenen;
Jarenlang is er sprake van stuwing van bloed in de hersenen;
Daardoor ontstaan via allerlei processen beschadigingen o.a. van de myeline scheden;
Door de slechte werking van de zenuwbanen ontstaan sluipenderwijs steeds meer klachten;
Op enig moment manifesteren die klachten zich;
Iemand gaat naar de huisarts, de neuroloog en MS wordt geconstateerd.

Hoe kan het dan, dat na een ingreep (dilatatie) klachten, die in jaren zijn opgebouwd en die, naar mij altijd is verteld komen doordat de zenuwbanen (onomkeerbaar) beschadigd zijn, binnen enkele dagen 'significant' verminderen??

Onbegrijpelijk voor mij! :geek:

Met dank aan POPOL van de 'buren', die me aan het denken heeft gezet. 8-)


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2010, 19:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Het is nog niet te verklaren Joge, daarom zou het zo mooi zijn als de neuro's de behandelde mensen met regelmaat zou onderzoeken. Zien ze veranderingen in de hersenen?
Wat ook interessant is: Jij hebt PPMS, ik heb PPMS...jij gaat erg snel vooruit, ik merk heel langzaam verbeteringen die niet constant zijn.

Ach, wie weet wordt dit fenomeen ooit ontrafeld, misschien heeft het te maken met de plaats van beschadigingen, zitten ze bij mij veel dichter in de buurt van de vitale plek waar bijv de aansturing van de bewegingen van de benen zitten, en bij jou er wat verder vandaan?
Ik had 7 plekjes in 2004, 12 in 2010.

Ik weet het ook niet hoor, zit ook wat te gissen :mrgreen:

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2010, 22:12 
Ik ben ook wel benieuwd hoe het met Joge's plekjes in de hersenen zit.
ik kreeg afgelopen donderdag te horen dat er weinig te zien was van ms vlekjes in de hersenen. hij noemde het: zeer beginnende ms :o

In 2007: 2 plekjes, 2008: 3, dus ik had minstens 5 plekjes verwacht.( 1 per jaar erbij of zo )

Ik heb inmiddels wel rondstoel voor afstanden langer dan 100 meter, en doe vrij weinig meer thuis. Mag niet meer werken.
Ik vind de ms dus niet echt beginnend hoor.

Astrid


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 22 jun 2010, 08:19 
Over de plekjes in m'n hersenen kan ik weinig zeggen; geen idee eigenlijk. Met MS heeft dr. Beelen zich eigenlijk niet bemoeid. Hij is immers vaatchirurg.

Mijn eigen neuroloog heeft voor 't laatst in 2008 een MRI gedaan, maar hij heeft mij nooit verteld hoeveel plekjes of zo...

In het verslag van Prescan staat er wel wat over MS leasies, maar ook niet hoeveel. Wel waar, maar zelfs mijn Tomtom weet de weg niet naar de plaatsen met die moeilijke namen.. ;)


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010, 00:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
Dr. Marian Simka zei er het volgende over:
--
De meeste patiënten hadden verbeteringen. In het algemeen, hadden mensen die minder getroffen waren door de ziekte MS de grootste vooruitgang. Het uitblvijven van verbetering of bij het terugkomen van de symptomen kunnen duiden op een restenose.

Binnen een uur na de operatie kregen de patiënten warme handen, gezichten werden roze (als ze bleek waren). Blaas controle verbeterde binnen een dag. Het is moeilijk om dit te verklaren door een betere zenuw functie. Het lijkt erop dat een neurotransmitter vrijkomt in het bloed die een rol speelt. Te denken valt aan angiotensin.
--

Angiotensin is een krachtig hormoon, een zogenaamde 'vasoconstrictor', dat de spieren rondom de vaten doet samentrekken. Mogelijk dus een reactie van het lichaam op de dotter behandeling.

Maar eventuele langdurige of blijvende verbeteringen kunnen hier natuurlijk niet aan worden toegeschreven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010, 07:00 
Dank Alphons,

Het blijft voorlopig nog een mysterie dus :?


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling