Heel vervelend dat je weer bijna terug bij af bent.

Geef de moed nog niet op, hoor.
Yvonne was de eerste Nederlandse die voor behandeling ging, naar Polen waar dr. Simka met zijn team de diagnose en behandeling als bijna enige deed. Dus alles was nieuw, moest al doende ontdekt en verbeterd worden. Dat is het "nadeel" van pionier zijn: je bent proefkonijn voor allen die na jou komen en die profiteren van de kennis en ervaring die opgedaan is met jouw diagnose en behandeling.
Zoals ik het meegekregen heb van Yvonne's verslagen, wist ze dat goed, ze heeft geen valse verwachtingen gehad. Ze heeft zelf besloten het risico te lopen, omdat ze te hard achteruit ging om nog te durven wachten, meen ik. Ze zal ongetwijfeld balen als een stekker dat de verbeteringen niet aangehouden hebben en iedereen voelt met haar mee, denk ik. Uit Yvonne's verhaal de conclusie trekken dat het allemaal voor niets is (geweest), lijkt me niet juist. Ze zijn al bijna 2 jaar verder met kennis en ervaring, mede dankzij mensen zoals Yvonne. Er zijn heus genoeg mensen die blijvende verbeteringen hebben en nog steeds vooruit gaan.
Je hebt in ieder geval gemerkt dat de behandeling effect heeft. Helaas te kort, dat is wel erg zuur. Als het goed is, meldt iedere behandelaar dat er een kans op weer dichtklappen van de aders is. Je ziet ook dat de meldingen van patiënten variëren bij behandelaars (objectieve cijfers zijn moeilijk te achterhalen, omdat behandelaars meestal niet aangesloten zijn bij een wetenschappelijke registratie van hun diagnose en behandeling), maar of je daar iets zinnigs over kunt zeggen.....?
Zit de nacontrole niet bij de behandeling inbegrepen? Dat zou wel erg jammer zijn, je hoeft alleen maar een Doppler-echo te laten doen om te zien of er een doorstromingsprobleem is.
De reden dat mensen maar een tijdje schrijven over hun ervaringen kan heel erg positief zijn: ze hebben hun leven weer gedeeltelijk of helemaal op kunnen pakken en dat is toch wel heel erg fijn. Dat gun je iedereen wel

Hopelijk komt het moment snel dat het verzekeringswerk wordt, want dan kunnen veel meer mensen de stap nemen. Als ze willen natuurlijk.