Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu ma 29 apr 2024, 12:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2010, 15:25 
Offline

Geregistreerd: di 11 mei 2010, 15:14
Berichten: 94
Woonplaats: de bilt
hee Tientje

fijn dat je er weer bent!!! je hoeft echt geen sorry te zeggen, gekkie, ieder is er (op het forum) indien en wanneer en zo veel en vaak als dat gaat, toch?
kan me voorstellen dat je de afgelopen week inderdaad wel even wat anders aan je hoofd had met die sterfgevallen. heftig zeg, emotioneel ook. ik merk zelf altijd dat heftige emoties (de stress ervan?) een duidelijke impact op m'n lijf hebben, weet niet hoe dat bij anderen is...?
in elk geval heel fijn dat het ondanks alles nog steeds goed met je gaat!!
veel sterkte ook nog de komende week...

nu een klein tussentijds update-je van mij na gister:
was dus gister bij Frequin in 't Antonius. zoals telkens, een bescheiden en sympathieke man, die duidelijk geinteresseerd was in mijn verhaal en ervaringen! absoluuut open-minded. dat moet natuurlijk ook wel, anders begin je niet je eigen onderzoekje.
daar was hij overigens ook open over: 50 MS-patienten en 50-'gezonde' controlegroep. allen onderzocht in de vaat-poli.
bij 30% vd MS'ers vonden ze afwijkingen, bij de controles niets.
hij gaf aan dat het leek of, naarmate de beperkingen door de MS duidelijker/ernstiger waren, de afwijkingen méér en duidelijker waren. bij lichte gevallen vonden ze nog maar geen of slechts lichte afwijkingen. een verklaring voor dit feit had hij niet, het vereiste in elk geval nader onderzoek.
hij gaf zelf aan dat de %'s wat lager lagen bij de eerste bevindingen vanuit New York... en hij was en vlot met het zelf aandragen van een mogelijke verklaring: dat men hier misschien het beeldmateriaal nog beter moet leren beoordelen. hij vertelde dat er aankomende week een radiolaborant naar Italie vertrok om een poosje over de schouder van Zamboni mee te kijken en te leren wat er te leren viel.
en verder vertelde hij dat, áls het eenmaal zo ver zou komen, er in Nieuwegein al 5-6 "interventie-radiologen" stonden te popelen om aan de slag te gaan...
Kortom: het Antonius is er klaar voor! en - in het licht van het gespeculeer wat ik elders op het forum eens zag over wáár in NL het er het eerst van zou komen, Amstrerdam of Nieuwegein: ik gok op Nieuwegein !!! alleen dus nog niet deze of volgende maand...

en verder nog een positief kleinigheidje (of een klein positievigheidje ;) ):
vandaag voel ik me alweer een beetje fitter!
maar bovenal lijkt het (nadruk op 'lijken') of de eerste verbetering zich voordoet!!!!!
ik heb nl al jaaaren paarsige voeten, vaak ook beetje opgezwollen. overdag koud (re paar graden kouder dan li) maar 's nachts - als ik eenmaal opgewarmd ben - gloeiend stomend onaangenaam heet. zomer of winter, in de loop van de nacht steek ik altijd mijn voeten onder het dekbed uit en 's ochtends moet ik echt mijn voeten koud nadouchen.
afijn. van de week al (maar toen afgedaan als 'wishful thinking') dacht ik te voelen dat mijn voeten even koud/warm waren, geen verschil links-rechts...
dat lijkt nog steeds zo te zijn: links en rechts gelijk van temp, zowel tenen als enkels als onderbenen.
en vanochtend lag ik met voeten onder het dekbed, en geen paniek om ze overboord te gooien.
daarnaast merkte echtgenoot P vanochtend op dat ze niet zo paars waren... inderdaad, al de hele dag een veel normalere kleur dan anders.
en tenslotte: mijn rechter voorvoet is al héél lang, nog van vóór de SP-fase, een klein beetje gezwollen. en vandaag voor het eerst (maar heb niet eerder deze week zo doelgericht gevoeld) lijkt het alsof ik die zwelling niet voel!!!
oeffffff, zou het echt??!! zou het nu echt voor mij ook gaan beginnen?...

gisteravond had ik als troost maar voor mezelf bedacht dat als de ("negatieve") impact van de ingreep op mijn lijf zó groot was, dat het uiteindelijke effect dan maar evenredig groot moest gaan zijn...

we houden de adem nog maar even in (nou ja, toch maar niet, het kan al met al natuurlijk nog wel effe duren... ;) )

nou, ter afsluiter nog even aan Meertje, Astrid en alle anderen die volgende week ergens voor opgaan, of die (Helmut en Vera) moeten bijkomen van alle info en overwegingen, of zoals Meike en Angeliek die lekker aan het herstellen zijn... veel succes, sterkte. er wordt aan jullie gedacht!!

lieve voorzichtig blije groet!
marlene


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2010, 16:27 
Dankje Marlene, en echt, wat een herkenning. Ik lig altijd met 2 kruiken in bed, rechtervoet is niet warm te krijgen, en het tweede gedeelte van de nacht licht mijn voet buiten het dekbed, liefst enigzins naast het bed/hangend ( ik lig op mijn buik).
Soms is mijn voet echt ijkoud, en heb ik de kruik wel nodig voor de warmte, maar kan ik de warmte weer niet verdragen :roll: Snap je het nog?

Het klinkt echter heel erg goed, wel een voorzichtig begin, maar toch klinkt het goed :D

Astrid


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: za 12 jun 2010, 21:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 apr 2010, 15:37
Berichten: 108
Marlene,

Goed om te lezen dat jij nu ook verbeteringen opmerkt. Zo zien we maar dat het bij de een of de ander kan verschillen hoe snel de verbeteringen komen. Mogelijk dat nu de verbeteringen sneller gaan komen. Je lichaam had tijd nodig om aan de nieuwe situatie te wennen.

Bij mij waren de ijzerophopingen gering, misschien heb ik daarom ook al sneller wat verbeteringen.

Geniet van elke verbetering die komt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 jun 2010, 08:23 
Offline

Geregistreerd: di 11 mei 2010, 15:14
Berichten: 94
Woonplaats: de bilt
goeiemorgen allemaal

tja met kleine kindjes die al om 6.15 wakker zijn en een man met een eigen zaak (die die zaak ook nog eens nét verhuisd had en extra hard moest werken om z'n Frankfurt afwezigheid te compenseren en dus nu ziek in bed ligt) is mijn zondag om 8u al een heel eind op gang!...

effe snel:
ook deze ochtend weer normaalgekleurde voeten, zonder zwelling!!
wel vannacht met voeten buitenboord geslapen maar of dat macht der gewoonte was, of noodzaak, dat weet ik niet eens! - en dat vind ik ook al positief want de normale-abnormale hete branderigheid van anders viel echt niet te negeren! dus maar weer een voorzichtig hoeraatje ...
verder nog wel wat druk rechts in 't hoofd maar die neemt geleidelijk aan ietsje af. echter gister en vannacht wat steken, pijn (nou ja, da's wel een heel groot woord, zeg maar 'sensaties') aan linkerkant, ongeveer op dezelfde plek achter m'n oor, bij de stenose die daar nog zit? opnieuw vraag ik me dus af of de boel zich nu daar aan het ophopen is...
nou ja, afwachten maar...
verder lijkt het qua energie ook weer beter te zijn, ondanks dat ik gister later in bed lag dan goed voor me was (ook weer ivm zieke manlief) en vanochtend eerder óp dan ik had gewild...

tot de volgende update

lieve groet
Marlene


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010, 08:47 
Offline

Geregistreerd: di 11 mei 2010, 15:14
Berichten: 94
Woonplaats: de bilt
hallo allemaal

een wat mindere week hiero.
heb wel hier en daar positieve berichten van anderen gelezen, hoera! ga zo door!
en verwarrende teleurstellende berichten van bijvb Astrid, rot zeg! maar houd moed, meid.

ik kom op een beter moment weer uitgebreider op forum.
fijn weekend allemaal

hieronder nog een kopietje van de mail die ik gisteren verzond:

Citaat:
Hier weer een update, dd + 2 weken.
Opnieuw: mwah, had gehoopt op méér en beter. Maar eigenlijk ‘wat minder’ gekregen…

Zondag was mams jarig dus me eigenlijk voor het eerst weer eens buitenshuis begeven, de ‘grote wijde wereld’ in, naar verjaardagsthee/-borrel. Voelde me aanvankelijk als een marmotje wat na een lange winterslaap snuffelend en tastend weer eens z’n holletje uitkomt, knipperend en schrikachtig in het felle zonlicht.

Gelukkig wende het en voelde ik me al snel minder kwetsbaar en wereldvreemd. ’t Was fijn om weer even onder de mensen te zijn. Iedereen wist van mijn sprong in ’t diepe duister en iedereen was dus heel warm, belangstellend en bemoedigend. Jammer alleen dat het zo’n monoloog werd, ’t ging wel erg over mij!
Ik was aan het eind van de middag heel blij om weer thuis te zijn, de rek was er ongemerkt toch weer flink uitgeraakt dus maar weer vroeg naar bed.

Maandag niet heel bijzonder anders. ’s Middags zelf Kiko uit BSO gehaald. Dat was ook even fijn, juist omdat daar niemand ergens van wist en het dus effe níét over mij hoefde te gaan.
Dinsdag Kiko naar school gebracht en uitgezwaaid voor z’n allereerste schoolreisje – wat wordt ie alweer groot!
Woensdag gezellige dag gehad met zowel ’s ochtends als ’s middags een lieve vriendin op bezoek. Qua gezondheid niets bijzonders. Om verklaarbare redenen een paar wat ‘mindere dagen’, niet onrustbarend.

Maar zo rond donderdag verwachtte ik wel weer wat verbetering. En die kwam niet echt. ’s Ochtends even het huis opgeruimd voor de hulp en daarna met Evie op m’n werk gaan kletsen (o ja, afgelopen vrijdag van arbo-arts het dringende advies gekregen niet te gaan werken tot de 2e ingreep. Moeilijk! Maar deze keer laat ik me het maar aanleunen. Ook al omdat ik me nog verre van fit voel. Én natuurlijk omdat ik de resultaten van de behandeling op geen enkele wijze in gevaar wil brengen!)
Ik vond het uitstapje naar m’n werk een enorme onderneming, echt een hele hijs!!! Kwam moe en uitgewrongen thuis. Viel me vies tegen.

Kreeg van collega een krantenartikel in handen nav een tv-uitzending van woensdag, waarin het over deze behandeling ging en de eerste uitkomsten vanuit het Amsterdamse onderzoek: men vindt het allemaal maar niets, ‘broodje aap’, niets te bewijzen, geen theoretische verklaring, placebo-effect… bla-die-bla-die-bla.
Inderdaad niet een artikel om nou optimistisch van te worden. Tv-programma evenmin.

Maar ik vond het eigenlijk vooral nogal een aanmatigende houding van onze Nederlandse wetenschappers!….
De wetenschap teert volgens mij grotendeels op onwaarschijnlijke, of tenminste onverwachte, neveneffecten/bijwerkingen of toevalsbevindingen of waarvoor dan achteraf pas een verklaring wordt geconstrueerd.

En bovendien, als iets werkt, dan werkt het toch!?
“Placebo-effect”!?... My foot!
Inderdaad, mijn voet(en). Ik geloof heus wel in de kracht van het menselijke brein, de menselijk denk- en verbeeldingskracht, heel erg geloof ik daar zelfs in! Maar ondanks alle reguliere, alternatieve en ‘esoterische’ therapieën die ik tot nu toe geprobeerd heb (allen met een groot potentieel placebo-effect), is het nú voor het eerst dat ik – aan mijn voeten dus – merk dat er íéts ten positieve verandert!
En wie kan het dan wat schelen HOE of WAAROM dat nou statistisch, theoretisch, medisch-technisch precies in elkaar zit??! Mij niet natuurlijk.
En vele andere MS-patienten, met allen hun eigen positieve veranderingen, zal het evenmin wat kunnen schelen of het ‘wonder’ wat zich aan hun lijf voltrekt nou wel wetenschappelijk onderbouwd en verantwoord is!
Afijn.

Donderdag dus een lastige dag gehad, ook mentaal. Had het gevoel dat ik feitelijk slechter af was dan vóór de ingreep. En da’s natuurlijk niet waar ik voor ging…
Verder ook ongemak in m’n nek en hoofd. Het lijkt wel of alle anatomische structuren in hoofd-/halsregio uit hun verband zijn geraakt en een nieuwe plek of een nieuw evenwicht moeten vinden.
Druk in m’n hoofd. En wisselende druk boven re- en linkeroor, niet echt pijn maar ook niet echt lekker. Gewoon niet een goeie dag. Paul merkte, toen ie rond etenstijd thuiskwam, op dat ik weer zo moe en grauw zag. Zo voelde ik me ook.
Oorzaak of gevolg van de zware moeilijke dag?... Weet niet. Ook zonder welke behandeling dan ook is die wispelturigheid, die onvoorspelbaarheid van goeie en slechte dagen voor mij één van de lastigste dingen van MS.
Om de Kruitvat-slogan te parafraseren: “Steeds verrassend, altijd frustrerend”…

Vanochtend wakker geworden met snotterhoofd en keelpijn. Mentaal wel weer oké.
De verkoudheid verklaart misschien de rotdag van gister. Was m’n lijf al bezig met het virus? Heb daar dan altijd last van: vooral meer en heftiger spasmes in benen, en algeheel slap en lamlendig.
Realiseerde me ineens wel dat ik de laatste dagen eigenlijk zo goed als geen last heb gehad van spasmes!

En verder. Ik heb het idee dat ik sinds dinsdag bij het opstaan van de grond, of bij het overeind komen vanuit hurkzit, meer kracht heb in m’n benen. Alsof het me minder moeite, minder krachtsinspanning kost; het was namelijk inmiddels echt wel een hele krachttoer geworden. En nu lijkt het alsof ik vrijwel ongemerkt overeind kom…
En m’n voeten gedragen zich ook nog steeds normaal qua kleur, zwelling en temperatuur…

Maar had gehoopt inmiddels te merken dat ik bijvb makkelijker de trap op kom, of stabieler loop, of wát dan ook…
Ik slaap nog steeds lange nachten, uiterlijk rond 20.30 in bed (en in slaap – dan is het kaarsje ook echt uit), en ’s middags ook nog 2+ uur.

Al met al is het nog niet duidelijk hoe een en ander zich ontwikkelt…
Qua energie en functioneren zit ik dus nog steeds niet op pre-Frankfurt niveau. En da’s voor mijn gevoel toch wel een vereiste om de tweede ingreep in te gaan, over 1½ week.
Zou ik die dan nu moeten uitstellen omdat ik maar steeds niet echt fitter raak…? Of komt de fitheid, en verdere verbetering, pas nadat ook de andere kant is behandeld? Of moet ik nog méér ‘geduld’ hebben…
Wat is nou wijsheid?
Nou ja, eerst die verkoudheid maar weer te boven komen.

Ik hou jullie op de hoogte…


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010, 09:00 
Hoi Marlene, niet wanhopen hoor, als je Tientjes verhaal leest had zij ook veel tijd nodig na de eerste behandeling, de tweede heb je echt nodig denk ik om verder te herstellen. je lichaam heeft ook tijd nodig om te wennen aan alle veranderingen. ook dat kost energie.
Denk ik hoor, kan het , helaas, niet uit ervaring melden. Maar meer vanuit de verhalen die ik lees.

Toch lees ik in jou verhaal ook veel positieve dingen hoor, ik hoop dat je daar aan vast kunt houden.

En wederom, jij schrijft echt zulke leuke updates :)

Astrid


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010, 14:33 
Offline

Geregistreerd: do 04 feb 2010, 14:32
Berichten: 47
Hoi Marlene,

Het heeft bij mij na de eerste keer een maand geduurd eer ik weer een beetje bij kwam. Toen merkte ik dat ik steeds meer energie kreeg (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een placebo die pas na een maand gaat werken :lol: ). Ik wist zelf eerst niet zo goed wat ik ervan moest denken tot mijn man aangaf iedere dag opnieuw versteld te staan van wat ik allemaal deed op een dag :D

Vorige week maandag de tweede behandeling gehad en ik herstel veel sneller dan na de eerste keer. Ik heb alleen nog erg last van hoofdpijn, maar i.t.t. de eerste keer heeft hij niet alleen gedotterd, maar ook de boel met flinke kracht doorgespoeld. Niet zo raar dat ik daar nog wat last van heb. Ook mijn nek is nog gevoelig (zeker als ik veel gedaan heb), maar dat zal vanzelf wel wegtrekken.

De komende dagen zullen even wat minder zijn, want ik heb mijn maandelijkse periode en net als vorige keer (na de eerste ingreep) zorgt dit voor een kleine terugval. Dus even lekker rustig aan en dan gaan we er weer voor!

En.... volgende week ga ik met mijn gezinnetje naar de Efteling! Dit was voor de behandeling een onmogelijk uitstapje, omdat ik veel te weinig energie had. Ik kan nu al genieten van het -ongetwijfeld- glunderende koppie van mijn dochtertje van 2 :D

Dus; doe rustig aan en laat je lichaam herstellen. Ook na de tweede behandeling zal je lichaam daar echt even tijd voor nodig hebben. Komt goed!

Succes

P.S. Ik houd mijn ontwikkelingen bij op het tracking-topic bij de buren


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 jun 2010, 12:51 
Offline

Geregistreerd: di 11 mei 2010, 15:14
Berichten: 94
Woonplaats: de bilt
hee Astrid en Tientje (en de rest)

ik schaam me wel een beetje hoor! dat ik zo zit te mekkeren over dat ik een 'dip' heb terwijl ik op zich natuurlijk ook kleine goeie berichtjes heb. sorry!
en dank dat jullie desondanks zo bemoedigend reageren en niet zeggen 'meid, wat zit je nou ongeduldig en verwend te doen'.
overigens is mijn 'dipje om verklaarbare redenen' begin deze week ook een maandelijks terugkerend fenomeen ;)

Tientje, fijn dat je goed gaat meid! en dat je sneller herstelt dan na de vorige keer. zou jij, als je erop terugkijkt, al zo'n 3 weken na de eerste kant, de andere kant ook hebben laten doen?
enne je 'tracking-topic bij de buren' dan bedoel je MSweb? kan je je link eens op dit forum zetten?
nou alvast héél veel plezier bij de efteling!!!!!

lieve groet
marlene


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010, 13:16 
Offline

Geregistreerd: di 11 mei 2010, 15:14
Berichten: 94
Woonplaats: de bilt
hallo allemaal

hier niet zo goed.
ben wel erg blij voor Joge!! gefeliciteerd joh! en dank voor je verhalen! erg fijn om te lezen en het geeft me moed/hoop/vertrouwen.

hier weer een stukkie uit een mailtje van eerder vandaag:

Citaat:
Lieve allemaal

Bijna weer een week verder, tijd voor weer een update.

Een korte deze keer: het gaat niet goed.

Heb het idee dat ik nu wel de acute post-OK fase voorbij ben; niet meer zó moe en alle dagen afgetaaid vóór 20.30 in bed. Niet meer alle dagen ’s middags uren slapen.
Wel weer wat meer energie maar nog niet zoals voorheen.

Het idee dat ik al direct verbeteringen zou bemerken heb ik opgegeven, na allerlei lieve deskundige verstandige logische uitleggen van allerlei lieve deskundige verstandige mensen met ervaring op allerlei gebied waarmee ze ‘recht van spreken’ hebben.

Dus geen directe verbeteringen. Helaas. En niet in overeenstemming met de meeste verhalen op het forum, die wél direct allerlei – kleine of grote – verbeteringen rapporteren… Overigens vele welgemeende hoera’s voor hen!!!

Ikzelf bemerk helaas deze week dat het gewoon slechter gaat dan vóór Frankfurt. Gewone (huishoud)activiteiten vallen me ongekend zwaar, ik loop te hijsen en te sleuren. Ook anderen valt het op dat het “moeizaam” gaat.
Normaal doe ik zo’n dag af als ‘een slechte dag’, en daar blijft het dan meestal ook bij. Nu rijgen de slechte dagen zich aaneen tot al bijna een hele slechte week…

Daarnaast lijken de verbeteringen die ik bemerkte weer wat weg te ebben. Voeten weer wat vaker dikkig en wat paarsiger. De ontluikende kracht in m’n benen is weer ‘geloken’.
Het suizen in m’n oren is weg, maar of dat nou een goed teken is? Is er inmiddels gewoon sprake van gewenning? – of is de bloeddoorstroming weer gestagneerd? En is er sprake van een “re-stenose”, het om de een of andere reden zich weer vernauwen van het behandelde bloedvat?

Op het forum komen dus ook enkele verhalen voorbij waarbij mensen na de behandeling niet opknappen of zelfs meer klachten krijgen. In die gevallen is tot nu toe telkens een re-stenose als mogelijke verklaring gegeven, en – gelukkig! – ook bij onderzoek aangetoond. En behandelbaar.

Onze besluitvorming over het al dan niet na 3½ week naar Frankfurt teruggaan was in de loop van deze week ongemerkt tot stand gekomen: Ja we gaan – juist nu! Al is het alleen maar om te zien of er inderdaad dus sprake is van een re-stenose…

Maar nu staat ons tripje redelijk op de helling want we krijgen – ondanks het aanbod van verschillende lieve mensen – de opvang van de kinderen niet rond! Opa’s en oma’s zijn of gaan op vakantie, ooms en tantes zijn druk met eigen gezinnen etc, lieve vriend(inn)en hebben een eigen leven wat niet zomaar geplooid kan worden.

Het lijkt er dus op dat we de afspraak zullen moeten afblazen en toch noodgedwongen over de vakantie heen moeten tillen.
Ik kan wel janken!

Sorry voor geen beter nieuws. Hoop snel weer positiever te kunnen berichten.

Liefs aan allen
Marlene


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010, 14:14 
Marlene, dit is niet echt fijn om te lezen. Ik gun jou zoveel beter.
Als ik jou zou kennen, zou ik zeggen: hierbrengen, die kinderen van jullie.
Ik kan mij voorstellen dat je liefst zo snel mogelijk wil weten of er spraken is van restenose.

Hoe oud zijn jullie kinderen?

Astrid


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling