Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu za 27 apr 2024, 14:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 21:54 
TvG schreef:
Ik mag dus aannemen dat de VU een sub-onderzoek(je) doet die je met 10/10 kunt uitvoeren.

Want het doel dat jij schetst: "vaststellen of MS patienten vaker dan gemiddeld vaatafwijkingen hebben dan gezonde mensen" is natuurlijk wel een zeer beperkt vooronderzoek, veel kleiner nog dan Zamboni zelf heeft uitgevoerd.

Buffalo neemt er 1500, doen ze ook niet voor niets...
Houden jullie de VU maar goed in de gaten, ik zet mijn joker in op Buffalo ;)


Nee, ik denk niet dat het een sub onderzoekje is. Het is een snelle manier om "het water te testen": is er reden om grootschalig onderzoek te doen met een grotere steekproef. Dat heeft natuurlijk allerlei consequenties: geld, maar vooral ook tijd.

Als er WEL reden is, namelijk dat ze inderdaad afwijkingen bij MSers vinden, dan gaan ze uiteraard door en dan kan de steekproef veel groter worden. Dan gaat waarschijnlijk ook het doel van het vervolg onderzoek veranderen (AANNAME). En daar kunnen ze dan snel over publiceren.

Als er GEEN reden is, dan is er direct duidelijkheid en schrijven ze CCSVI af. Scheelt een hoop spanning.

Wat betreft Buffalo: weet jij veel hoe ze tot de beslissing zijn gekomen om 1500 man te gaan onderzoeken? Misschien is er ook wel zo'n "watertest" aan vooraf gegaan.
Ik weet te weinig van Buffalo om daar over te kunnen oordelen.

Inge


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:00 
Offline

Geregistreerd: do 03 dec 2009, 18:33
Berichten: 36
Ik weet niet veel van statistiek maar voel aan mijn klompen wel aan 10 mischien leuk is als steekproef maar helemaal niets bijdraagt aan wetenschappelijke bewijsvoering ... en dat is nu juist wat ze Zamboni verwijten.

Het enigste wat ze doen is een stukje nieuwsgierigheid bevredigen alsof er nog helemaal niets is gedaan, daarmee verliezen ze een maand of 6 met onderzoekstijd die wel iets zou kunnen toevoegen.

Om de sense of urgency even duidelijk te maken een ander stukje rekenwerk : bij gemiddeld 1 EDSS stap per 2,5 jaar is dat dus 0,2 EDSS bij 16.000 nederlanders... dat zijn 320 afgeschreven MS'ers ... dat zet je toch aan het denken


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:07 
PHBAS schreef:
Ik weet niet veel van statistiek maar voel aan mijn klompen wel aan 10 mischien leuk is als steekproef maar helemaal niets bijdraagt aan wetenschappelijke bewijsvoering ... en dat is nu juist wat ze Zamboni verwijten.

Het enigste wat ze doen is een stukje nieuwsgierigheid bevredigen alsof er nog helemaal niets is gedaan, daarmee verliezen ze een maand of 6 met onderzoekstijd die wel iets zou kunnen toevoegen.



OK, nog 1 keer dan.
Ik VERMOED dat ze zo'n kleine groep nemen om te kijken of er echt iets aan de hand is. Verder niets. Als er dan wel iets aan de hand blijkt te zijn, DAN gaan ze verder voor de wetenschappelijke bewijsvoering. En dan met grotere aantallen.

Ze gaan GEEN totaal en gtroot onderzoek baseren op een theorie waar ze zelf aan twijfelen. Dit begin is om de twijfel weg te nemen.
En dat gaat lukken, want ik lees net over 500 MS ers die gescand zijn en 100% had vaatafwijkingen.

En wie zegt dat ze er 6 maanden over gaan doen? Binnen enkele maanden lees ik als 2 maanden: dus februari publiceren.
Stay positive! :D


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Inge, jij kan de VU een cursus communicatie geven :lol: :lol:

Maar ik ben het niet met je eens dat dit (10/10) hun opzet is (wel met de uitleg), dan hadden ze helemaal niets er over moeten zeggen. Gewoon 'intern' onderzoek doen en dan resultaten uitbrengen en de tweede ronde met veel meer patienten.

Door hun slechte communicatie is er nu een erg negatieve 'deken' gelegd over het onderzoek. Dit doet de VU gewoon niet goed, hoe zouden mede onderzoeks-instituten er naar kijken?? VU scoort geen punten, vrees ik...

Robeert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:14 
Offline

Geregistreerd: do 03 dec 2009, 18:33
Berichten: 36
Dat bedoel ik nu met een totaal gebrek aan sense of urgency ... zeker als het al bij 500 is gescand


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:18 
Offline

Geregistreerd: do 03 dec 2009, 18:33
Berichten: 36
PHBAS schreef:
Om de sense of urgency even duidelijk te maken een ander stukje rekenwerk : bij gemiddeld 1 EDSS stap per 2,5 jaar is dat dus 0,2 EDSS bij 16.000 nederlanders... dat zijn 320 afgeschreven MS'ers ... dat zet je toch aan het denken


Ik ga dit maar eens in een mailtje zetten naar het VU met een copietje naar MSVN, MS Research en de rest van de gevestigde orde


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
Dat kan, Bas..doe ik ook af en toe...beetje tipgever :mrgreen: :evil:

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:24 
robbie schreef:
Inge, jij kan de VU een cursus communicatie geven :lol: :lol:

Maar ik ben het niet met je eens dat dit (10/10) hun opzet is (wel met de uitleg), dan hadden ze helemaal niets er over moeten zeggen. Gewoon 'intern' onderzoek doen en dan resultaten uitbrengen en de tweede ronde met veel meer patienten.

Door hun slechte communicatie is er nu een erg negatieve 'deken' gelegd over het onderzoek. Dit doet de VU gewoon niet goed, hoe zouden mede onderzoeks-instituten er naar kijken?? VU scoort geen punten, vrees ik...

Robeert


Blijkt communicatie nu net mijn vak te zijn! :lol:

Ik ben het met je eens dat ze het beter iets anders hadden kunnen aanpakken. Maar misschien zijn we wel enorm overdonderd door de hype en voelden ze zich gedwongen dit soort uitspraken te doen. Niet heel handig.

Alleen..en dat is wat me al het hele weekend dwars zit: wij horen helemaal niets officieel. Al die details over 10+10 heb ik van het forum.
Daar is inderdaad nog wel een verbeterpuntje, maar aan de andere kant denk ik ook dat ze gewoon geen tijd hebben om zich aan leken te verantwoorden.
Ik denk namelijk wel dat er een sense of urgency is: snel vaststellen of verder groter en breder onderzoek nodig is en dan gaan... Dit gaat volgens wetenschappelijke begrippen echt MEGA-snel hoor. Niet onderschatten hoe dergelijke processen werken. Ze doen enorm hun best, dat zie ik wel.

En PHBas: die 500 zijn volgens mij mensen die in de afgelopen jaren in het kader van onderzoek zijn gescand, door Zamboni, door dake, door Simka,door Haacke etc. Dat heeft wel een tijdje gekost hoor.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:29 
Dus toch een vooronderzoekje Inge?
Wel realistisch blijven aub...


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009, 22:30 
PHBAS schreef:
PHBAS schreef:
Om de sense of urgency even duidelijk te maken een ander stukje rekenwerk : bij gemiddeld 1 EDSS stap per 2,5 jaar is dat dus 0,2 EDSS bij 16.000 nederlanders... dat zijn 320 afgeschreven MS'ers ... dat zet je toch aan het denken



Ehm...wat schrijf je hier nu allemaal?
Waar komen die data vandaan?

Jouw redenering is dus als volgt:
1 EDSS stap per 2,5 jaar = 30 maanden
onderzoek 6 maanden = gemiddeld 0,033 stap
en dan
????????

Ik ben je kwijt.
Wat bedoel je met afgeschreven MSers? Dooien? Van stap 9,5 naar 10 = dood?

Van mij mag je de hele wereld mailen, maar het moet natuurlijk wel ergens op gebaseerd zijn.
Maar ja, ik snap weinig van statistiek, dus wellicht snap ik je redenering niet.

help :?:


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling