Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu zo 28 apr 2024, 01:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 17:41 
Een artikel dat verslag doet van een onderzoek naar de gemiddelde diameter van de Internal Jugulars van mensen zonder afwijkingen op dat gebied:

http://www.ispub.com/journal/the_internet_journal_of_anesthesiology/volume_21_number_2/article/an-observational-study-of-change-in-diameter-of-right-internal-jugular-vein-with-various-body-positions-in-volunteers-with-the-aid-of-2-dimensional-ultrasonography.html

Het komt erop neer dat de diameter van de IJ's ongeveer 13 mm is.

Opm. Trendelenburg tilt is dat de romp en hoofd horizontaal liggen, maar dat de benen een aantal graden (hier 15) verhoogd worden. Reverse Trendelenburg is dat de romp en hoofd omhoog worden 'gezet', de benen liggen hierbij horizontaal.


Laatst bijgewerkt door Willem57 op ma 03 mei 2010, 19:19, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 18:29 
Willem57 schreef:


De url geeft een Error aan.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 19:19 
Hi Marjan, is aangepast.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 16:50 
Interessant om te lezen!

En dan is het wel interessant natuurlijk om te horen hoe de diameters van de verschillende gediagnosticeerden is :-)

Mijn rechter Jug is/was 15,92 en mijn linker Jug is/was 2,81


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 16:57 
Ik had het weliswaar al in mijn verslag gezet: mijn rechter was zo'n 13 mm, de linker 7 mm. De linker is verdund vanaf de schedelbasis en dat is, denk ik, misschien nog wel een probleem omdat dat erg dichtbij de hersenen is.


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 20:27 
Willem: Ik denk niet dat er op die plek gedotterd hoeft te worden! Mijn linker jug is/was ook tot in de schedelbasis verdund (zie plaatje viewtopic.php?f=20&t=328) maar in Polen komen ze daar -volgens mij- niet met hun ballonnetje. Ik ben gedotterd op de hoogte van mijn sleutelbeen in alle twee de jugs. Ik heb ook begrepen dat ze in Polen ervan uitgaan dat als ze de vernauwing beneden opheffen die daarboven zichzelf opheft, maar misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over kan zeggen?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 20:57 
Ja Cocoontje, dat heb ik ook her en der gelezen, alhoewel ik meer begrepen had dat dit ging om verscheidene stenoses in een jugular en niet, zoals mijn geval, slechts één stenose van een redelijke lengte.

De logica daarvan ontgaat mij echter, als een slang waar weinig druk opstaat over een bepaalde lengte vernauwd is, dan zal je toch over de gehele lengte moeten oprekken, lijkt mij zo. Affijn, ik ben geen vaatarts (anders had ik zelf natuurlijk allang die pijperagger erdoorheen gejast :-) ).

Het resultaat is natuurlijk het belangrijkst: ik heb weinig over jouw al dan niet vooruitgang gelezen: hoe staan de zaken bij jou? (Het zou dan eigenlijk wel in 'jouw' thread moeten komen.)


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 22:23 
Offline

Geregistreerd: do 04 feb 2010, 14:32
Berichten: 47
Willem, misschien dat je hier iets aan hebt: mijn vernauwingen zaten aan beide kanten ter hoogte van mijn oor. Dr. V. heeft links al geballoond en is ook werkelijk zo hoog geweest (ik heb er zelfs foto's van), deze kan ik wel voor je uploaden als je geinteresseerd bent. Je kunt mijn vernauwingen i.i.g. zien op het tracking-topic van de buren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 22:27 
ok, Tientje, bedankt, ik heb zo-even gekeken bij de buren. Is inderdaad erg hoog. Maar was jouw vernauwing ook aan de lange kant?


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010, 22:37 
Offline

Geregistreerd: do 04 feb 2010, 14:32
Berichten: 47
Rechts zie je 'alleen maar' een deuk zitten (stenose van 70%) en links was een vernauwing van 100% van 1,5 cm lang. Ik vond het ook best een heftige ingreep en ik hoorde (krak) en voelde (au) ook heel duidelijk dat hij vlak naast mijn oor de ballon aan het oppompen was.

De rechterkant moet nog gedaan worden, maar dat is volgens mij een 'eitje' vergeleken bij links.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling