Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu do 28 maart 2024, 22:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: OCT: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 19:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
I.v.m. de oogscans in Polen,

Onderzoekers van het Johns Hopkins instituut (USA) hebben met 40 Multiple Sclerose (MS) patiënten een studie uitgevoerd waaruit bleek dat met een oogonderzoek met behulp van Optical Coherence Tomography (OCT) Multiple Sclerose kan worden vastgesteld en de progressie van de ziekte kan worden gevolgd. Dergelijk oogonderzoek kan dan ook een belangrijke aanvulling gaan worden op de MRI-scans.

Het oog wordt gescand met een speciale scanner en bekijkt zo de zintuigcellen van het netvlies die binnenin en aan de achterkant van het oog lopen. Die netvliescellen zijn weer verbonden met de optische zenuwcellen van onze hersenen.

Het blijkt dat de netvliescellen dunner zijn wanneer iemand lijdt aan multiple sclerose. Daarmee is de oogscan een belangrijke, nieuwe diagnostische 'tool'.

Bron: Johns Hopkins Medicine persbericht (15 oktober 2007)

Meer info: http://www.oogartsen.nl/oogartsen/onder ... raphy_oct/


Link


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 19:56 
Interessant!!
Ik heb nog nooit problemen met mijn ogen gehad sinds de diagnose....en voor ook niet trouwens.


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010, 21:56 
Offline

Geregistreerd: za 27 maart 2010, 15:04
Berichten: 22
Inderdaad interessant.
Ik kreeg een jaar voor mijn diagnose al te horen van een oogarts waar ik via de opticien was beland(door een 'blinde vlek'),dat ik een zeer dun netvlies had.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2010, 03:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
In mijn zoektocht kwam ik dit artikel nog tegen:

Slechter zien bij Multiple Sclerose zelfs zonder symptomen

Onderzoekers stellen dat het gezichtsvermogen verslechterd bij patiënten met multipele sclerose, zelfs zonder klinische verschijnselen, zoals optische neuritis.

Artsen van de Universiteit van Pennsylvania overwegen om MS-patiënten op gezette tijden het testen voor het verlies van gezichtsvermogen, met specifieke geavanceerde tests voor laag contrast scherpte.

"Onze bevindingen suggereren dat er subklinische axonaal verlies is in de voorste gezichtsbanen van patiënten met multiple sclerose die optreedt zonder symptomen," zei Esther Bisker, MD, een neuroloog.

In feite, zei ze, vonden de onderzoekers een verergering van laag contrast gezichtsscherpte in 29% van de ogen met een geschiedenis van optische neuritis en een statistisch vergelijkbare 35% verergering van de ogen zonder een dergelijke geschiedenis. Vandaar de behoefte aan vooraf te testen.

"De opkomst van optische coherentie tomografie stelt ons in staat om de unieke structuur-functie correlaties die door de voorste visuele banen bij multiple sclerose meten," zei Dr Bisker in een presentatie bij de Vereniging voor Onderzoek in de Visie en Oogheelkunde.

"Onze studie toont aan dat deze proeven moeten worden uitgevoerd bij alle patiënten met multiple sclerose, niet alleen degenen met een voorgeschiedenis van zicht complicaties," zei ze.

Dr Bisker en collega's volgden 1.011 patiënten in de behandeling voor multiple sclerose programma's aan de Universiteit van Pennsylvania, Johns Hopkins, en de Universiteit van Texas Southwestern Medical School in Dallas.

Ze controleerden de patiënten met hoog contrast en een laag contrast gezichtsscherpte met tussenpozen van zes en 12 maanden, en gebruikte optische coherentie tomografie om verschillen in de retinale dikte van de zenuwvezellaag te bepalen.

De patiënten werden verdeeld in twee studiegroepen - een met 428 mensen die geen ervaring hadden met een neuritis optica en de andere 220 mensen die wel een neuritis optica hadden gehad.

De patiënten waren 43 tot 45 jaar oud, en 85% werden gediagnosticeerd met de relapsing-remittingform van multiple sclerose.

De MS-patiënten werden verdeeld in twee groepen, die zicht verloren en die dat niet hadden. Van de personen die visie verloren, had 29% een voorgeschiedenis van neuritis optica, terwijl 35% van de personen met zicht verlies geen voorgeschiedenis van optische neuritis hadden.

Dr Bisker zei dat er geen statistische significant verschil was maar benadrukt dat artsen zich bewust moeten zijn dat de visuele verslechtering aan de gang is in multiple sclerose.

"Het is logisch dat deze patiënten voortdurende schade hebben die verlies van het gezichtsvermogen kunnen veroorzaken - zelfs zonder regelrechte multiple sclerose symptomen te hebben", aldus Charles G. Conner, Ph.D., OD, hoogleraar oogheelkunde aan de Universiteit van Zuid-optometrie, Memphis , Tennessee

"De onderliggende ziekte maakt voortdurend de 'bedrading' van de zenuwen dunner, en dat gaat tot problemen leiden overal in het lichaam," zei Dr Connor, die directeur van het onderzoek.

Vereniging voor Onderzoek naar visie en Oogheelkunde
Bronvermelding: Bisker, E, et al "Clinical and ocular imaging characteristics of eyes with visual loss over time in multiple sclerosis" ARVO 2009; Abstract 927.

Bron: Medpage Vandaag 2004-2009 LLC (11/05/09)

Gelezen: http://www.msrc.co.uk/index.cfm?fuseact ... KEN=885118


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: ma 21 jun 2010, 14:11 
Offline

Geregistreerd: zo 23 mei 2010, 16:17
Berichten: 222
Hoi Alphons,

De bovenstaande stukjes zijn echte 'eye-openers'.

Mijn visus wordt inderdaad niet alleen slechter na oogzenuwontstekingen. Er is sprake van een gestage achteruitgang.

Hoe zit dat bij de anderen?

Groetjes, Roos.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010, 13:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei 2010, 00:10
Berichten: 295
HET ACADEMISCH ZIEKENHUIS
WOENSDAG 8 DECEMBER 2010 - 19.25 UUR NED 1

Mirella brengt samen met de 40-jarige Esther een bezoek aan het VUmc in Amsterdam. Esther heeft MS (Multipele Sclerosis). De ziekte werd in 2007 bij haar ontdekt. Esther liep al jarenlang te kwakkelen met haar gezondheid. Al lang had ze problemen met haar zicht en was ze zeer vermoeid. Op een gegeven moment kon Esther met een oog weer niet goed zien en toen ze ‘s ochtends op wilde staan kon ze praktisch niet meer lopen.

Toen werd eindelijk de juiste diagnose gesteld MS is een auto-immuunziekte. Het afweersysteem valt het eigen lichaam aan. In dit geval delen van het centraal zenuwstelsel. Hierdoor treden ontstekingen op in de hersenen en het ruggenmerg. Dit is te zien op een mri scan als een soort witte vlekjes.

De klachten en ernst van MS verschilt van persoon tot persoon. Dit hangt mede af van de plekjes in de hersenen waar de ontstekingen optreden. De ziekte komt vaak voor onder jongvolwassenen, bij vrouwen meer dan bij mannen. De frequentie waarin de ziekte voorkomt verschilt per land en bevolkingsgroep.

In Nederland lijden ca. 15.000 mensen aan MS. Ieder jaar komen daar zo'n 350 nieuwe patiënten bij. Opvallend is, dat MS vaker voorkomt in landen met een gematigd klimaat zoals in de Noord-Europese landen, Noord-Amerika en Canada. MS is een chronische aandoening die niet te genezen is.

Op een mri-scan zijn wel de ontstekingen te zien in de hersenen en het ruggenmerg, maar het verval van het zenuwweefsel kan niet goed in kaart worden gebracht. Dat kan tegenwoordig wel met de nieuwste generatie OCT apparaten. Een apparaat dat normaal gebruikt wordt door de oogarts. Mirella kijkt mee hoe er bij Esther een OCT onderzoek wordt gedaan. Hierbij worden foto’s gemaakt van de binnenkant van het oog, van verschillende lagen van het netvlies. De schade aan de uitlopers van de oogzenuwen zegt ook iets over schade aan de zenuwcellen in de hersenen.

Door regelmatig een OCT onderzoek te doen kan dus het verloop van de ziekte gevolgd worden. Een OCT geeft niet alleen een beter beeld van de schade aan de zenuwcellen, het is voor de patiënt ook veel minder belastend dan een mri scan.

Bron: http://educatie.ntr.nl/project/2806955/ ... -2e-serie/

Uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=11787765

Redactie: Het is bekend dat er verbeteringen optreden in het OCT beeld na een CCSVI behandeling. prof. Marian Simka uit Polen doet onderzoek met OCT voor en na een CCSVI behandeling. Zie hiervoor de bijdrage op ECTRIMS: http://www.ccsvi.nl/Organisaties/ECTRIMS/Simka.aspx


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010, 17:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 dec 2009, 12:48
Berichten: 798
Woonplaats: Capelle aan den IJssel
In OCT resultaten zie je groene (goed), gele (beschadigd maar te herstellen) en rode (onherstelbare schade) gebieden.
Ik ga een afspraak maken met de oogarts voor een OCT scan die ik ga vergelijken met de scan gemaakt in Polen.
Bij mij waren er helaas veel rode gebieden :( , maar ik ben wel nieuwsgierig naar evt verschillen...

Roept bij mij ook de vraag op of je het verschil in OCT kleurgebieden ook in herstel zit na ccsvi behandeilng

Robert


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010, 18:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 nov 2009, 16:52
Berichten: 15
Woonplaats: Bergen op Zoom
robbie schreef:
In OCT resultaten zie je groene (goed), gele (beschadigd maar te herstellen) en rode (onherstelbare schade) gebieden.
Ik ga een afspraak maken met de oogarts voor een OCT scan die ik ga vergelijken met de scan gemaakt in Polen.
Bij mij waren er helaas veel rode gebieden :( , maar ik ben wel nieuwsgierig naar evt verschillen...

Roept bij mij ook de vraag op of je het verschil in OCT kleurgebieden ook in herstel zit na ccsvi behandeilng

Robert


@Robbie, ik kan je melden dat je dit dan zekers moet doen. Ben pas geleden naar de oogafdeling van het St Elisabeth ziekenhuis geweest en heb daar het zelfde onderzoek gehad als in Polen.
De resultaten waren erg goed, had namelijk aan mijn rechteroog erg veel rode vakjes en deze waren nu allemaal geel geworden en de gele vakjes waren allemaal groen geworden. Bij mijn linker oog had ik erg veel gele vakjes en deze bleken in tilburg allemaal weer groen te zijn. 4 rode vakjes bij mijn linker oog waren nu geel en 1 rood vakje was er nog steeds.

Ben nu aan het proberen om de resultaten van Tilburg als pdf of jpeg te krijgen zodat ik duidelijk de verbeteringen ten aanzien van het onderzoek in Polen te laten zien.

De oogarts in Tilburg was trouwens erg verbaas toen ze de resultaten zag en deze vergeleek met die uit Polen van 30 maart.

Groeten Youri


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Oogscan herkent MS
BerichtGeplaatst: wo 08 dec 2010, 20:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
robbie schreef:
rode (onherstelbare schade) gebieden

De meeste OCT scanners (misschien wel allemaal) hebben een profiel van "gezonde" ogen in het apparaat zitten(bijvoorbeeld 200 mensen). Bij een oogscan wordt de dikte van de zenuwlaag vergeleken met deze gezonde personen. De dikte van de laag is nooit overal gelijk en dat is normaal.

Het levert plaatjes op waarbij groen betekent dat de gemiddelde laag tussen de 95% en 5% zit zoals gemeten bij gezonde personen. Geel is "borderline" of grensgeval en zit tussen 1% en 5%, en rood staat te boek als minder dan 1%. De dikte van de zenuw laag zit rond de 100uM.

Uit de beelden die gemaakt zijn voor en na een CCSVI behandeling kan men concluderen dat ook de rode gebieden dikker kunnen worden en dat ze zelfs weer in het gele of groene bebied kunnen komen. Dit is een heel sterk punt als het gaat om het argument van Placebo effect te weerleggen.

Het is zaak om precies hetzelfde OCT apparaat te gebruiken voor en na CCSVI behandeling om deze beelden te kunnen vergelijken. In polen gebruikt men o.a. een Optovue OCT.

Voorbeeld: Zeiss OCT (OD = Rechts, OS = Links) uit een plaatselijk ziekenhuis in Brabant.
Bijlage:
Voorbeeld-OCT.gif
Voorbeeld-OCT.gif [ 101.35 KiB | 48391 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 maart 2011, 14:23 
Offline

Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:47
Berichten: 17
Woonplaats: rotterdam
Houd het dan in als je geen afwijkingen op de oct scan ziet dat je geen ms hebt?
ik ga de 15de voor een oct scan en de 21 ste naar dokter Beelen voor mijn dotterbehhandeling.Dus daarna nog een keer een octscan laten doen? Ik hoop dat ze meewerken in het ziekenhuis Ik ben benieuwd heb nooit problemen gehad met zicht alleen een nistagmus gehad en vaak rooie ogen.
groetjes sandra :)


Laatst bijgewerkt door saniek op wo 09 maart 2011, 14:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling