Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu ma 13 apr 2026, 20:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 10:26 

Dit stukje hebben jullie al gelezen denk ik op MS-Web?? Maar om het verhaal compleet te maken hierbij het stukje:

Meer bloedvaten in de hersenen bij MS
Britse onderzoekers hebben meer bloedvaten gevonden in de hersenen van personen met MS dan in hersenweefsel van andere mensen. Ook vonden ze meer endotheelcellen die een rol spelen bij het aanmaken van nieuwe bloedvaten.

De onderzoekers vergeleken het hersenweefsel van 39 personen met MS met controleweefsel zonder MS. In de MS-weefsels waren er meer bloedvaten dan in het controleweefsel, op sommige plaatsen bijna twee maal zo veel.

Ook hebben de onderzoekers gekeken naar de verspreiding van endotheelcellen. Bij de groei van nieuwe bloedvaten zijn er namelijk veel van dit soort cellen aanwezig. Er waren duidelijk meer endotheelcellen aanwezig in de vaten in de MS-weefsels. Dit was vooral zo in de witte stof gebieden buiten de laesies, waar de hoeveelheid endotheelcellen wel zes maal zo hoog was als in het controleweefsel.

De resultaten geven aan dat de vorming van bloedvaten misschien een rol speelt bij het voortschrijden van MS-laesies, bij problemen met de reparatie van beschadigd hersenweefsel en bij de vorming van littekens.

Bron: Holley JE, Newcombe J, Whatmore JL, Gutowski NJ.- University of Exeter, United Kingdom.
Neuroscience Letters 2009 Dec 29.

Samenvatting

Gepubliceerd op MSweb januari 2010

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 14:13 

Bij een vernauwing in de kransslagader van het hart, maakt het lichaam natuurlijke bypasses aan. Zou het lichaam door CCSVI ook 'nieuwe wegen' aanleggen? Ik heb even ge-google-d:

Uit: http://www.amc.uva.nl/index.cfm?pid=207 ... itemid=101

Citaat:
1996 - Hij constateerde dat door het toedienen van de groeifactor VEGF, de Vascular Endothelial Growth Factor, de vorming van nieuwe bloedvaten - iets wat het lichaam uit zichzelf ook al begint te doen bij problemen met de bloedtoevoer - nog meer kan worden aangemoedigd. Problemen met verstopte aders in de benen leken daardoor meetbaar te worden verlicht.

Ik krijg toch wel de kriebels als door dit soort informatie de puzzel aardig compleet aan het worden is ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 14:27 
Tja, dat klinkt goed. Dat schijnt LDN dus ook tot gevolg te hebben.
Aan de andere kant ben ik bang dat dat alternatieve netwerkje aders niet de capaciteit vervangt van een 1.5 cm dikke jugular...

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 14:31 

Het punt hier is de aanwijzing van extra bloedvaten in MS weefsel t.o.v. het controleweefsel. Dit zou een direct gevolg kunnen zijn van problemen in de afvoer, net zoals bij de benen. In een rechtzaak noemen we dit 'aanvullend bewijsmateriaal' in de zaak 'CCSVI - Auto-immuun'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 14:40 

Citaat:
In een rechtzaak noemen we dit 'aanvullend bewijsmateriaal' in de zaak CCSVI - Auto immuun.

:mrgreen:

Citaat:
Aan de andere kant ben ik bang dat dat alternatieve netwerkje aders niet de capaciteit vervangt van een 1.5 cm dikke jugular.........

hoogst waarschijnlijk niet,maar het eind van de puzzel komt in zicht ;)

http://www.facebook.com/topic.php?topic ... 0052301045

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 15:17 
alphons schreef:
'aanvullend bewijsmateriaal' in de zaak 'CCSVI - Auto-immuun'.

Oh ok, wist dat je daar nog aan twijfelde :mrgreen:

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 15:41 

Ben blij dat de puzzel bijna compleet is, Alphons ze zochten nog onderzoekers in het VU ik heb je naar voren geschoven als "DE" kandidaat!
;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 16:16 

Wat is internet toch een prachtig iets ! Al die informatie, nu er meer licht is geworpen op waar er naar gezocht moet worden weten jullie (de MS internetgemeenschap) de meest relevante informatie naar boven te toveren. Grazie!

Het is hier gewoon een schatkamer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010, 17:19 

Er zijn toch in MRV scans 'trosjes' van jugulars aangetroffen?? Ik dacht dat Sesj ook aan de ene zijde meerdere aders heeft?

Robert

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 jan 2010, 15:11 

Voor mijn gebrekkige medische begrip: die grotere hoeveelheid endotheelcellen bewijzen dat er sprake moet zijn van nieuwe aderen die ter compensatie/omweg zouden moeten zijn voor het afvoerbloed dat door de belemmeringen en blokkades in de afvoeraderen geen kant op kan?

Is dan ook een conclusie dat er vlakbij de MS leasies echt veel endotheelcellen waren, omdat er rond die leasies het meeste behoefte/noodzaak is aan afvoeralternatieven? Om rotzooi op te ruimen van die leasies/ontstekingshaardjes of omdat er daar het meeste af te voeren bloed ophoopt/is?

Ik dacht dat in de schedel (te) grote problemen waren met het vormen van alternatieve afvoerroutes (dus geen "spataderen" in je hoofd). Hooguit wat uitwijkingen naar de buitenkant.

Valt niet mee als onbenul op medisch gebied :mrgreen:

Met het goede dat je doet

(Karel Glastra van Loon 1962-2005)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]