Chronische Cerebro-Spinale Veneuze Insufficiëntie

Forum
Het is nu do 28 maart 2024, 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 17:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 02 mei 2010, 00:10
Berichten: 295
Bloedverdunners
Voordat iemand dit leest, bij gebruik van medicijnen ALTIJD eerst je huisarts raadplegen. Deze website is zonder artsen opgezet, maar louter door onderzoekers en door mensen die getroffen zijn door symptomen van Multiple Sclerose.

Acetylsalicylzuur oftwel aspirine heeft zowel een pijnstillende, koortsremmende als een bloedverdunnende werking. Bij lagere doseringen tot 100mg heeft het middel een bloedverdunnende werking. Acetylsalicylzuur gaat de vorming van bloedpropjes in de bloedvaten tegen. Die propjes kunnen ontstaan door spontaan samenklonteren van bloedplaatjes (trombocyten, kleine cellen in het bloed).

Bij de normale bloedstolling (bij een wondje) spelen bloedplaatjes een belangrijke rol: ze klonteren samen en sluiten het wondje af, waardoor het bloeden stopt. Bij bepaalde aandoeningen hebben de bloedplaatjes de neiging sneller en zonder duidelijke aanleiding samen te klonteren, zomaar ergens in de bloedvaten. Dit middel wordt dan ook gebruikt ter voorkoming van een hart- of herseninfarct. Bij hogere doseringen werkt dit middel alleen pijnstillend en koorstverlagend en heeft het geen effect meer op de bloedstolling. De dosering bepaalt dus de werking. Een kwart asprine van 500mg werkt dan ook bloedverdunnend en niet meer pijnstillend of koorstverlagend.

Een kinderasprine is een term die stamt uit het verleden. Het betreft hier laaggedoseerde aspirine. In de huidige kinderapsirine zit echter geen acetylsalicylzuur meer in maar paracetamol, maar de term kinderaspirine wordt nog wel gebruikt. Voor bloedverdunning is het van belang dat u tot 100mg acetylsalicylzuur gebruikt. (HK) Dus geen paracetamol.


Opmerking: Mensen die bloedverdunners gebruiken, moeten wel oppassen met supplementen met meer dan 100 microgram vitamine K. Hierdoor kan de werkzaamheid van bloedverdunners worden verminderd.

Het is niet bewezen dat Bloedverdunners nut hebben bij CCSVI!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 17:18 
Bedankt voor jullie info over aspirine.

Maar, wil je suggereren dat je (uiteraard na overleg met je arts) dit middel in lage doseringen zou kunnen gebruiken in relatie tot CCSVI, om voor een eventuele ingreep al klachten te verminderen? Of gaat dit over de dosering na operatie? Of gebruik na het plaatsen van een stent? Of om het gebruik bij inoperabele kleine vernauwingen?

Kortom, een beetje context is welkom! ;)


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 19:31 
Offline

Geregistreerd: wo 30 jun 2010, 16:37
Berichten: 81
Ik wil graag mededelen dat ik al bijna 6 jaar (oktober) bloedverdunners gebruik.
Dit omdat ik een trombosebeen heb gehad. Ik slik acenocoumarol en sta onder begeleiding van de trombosedient.
Nu heb ik ook GEEN terugval (schub) meer gehad!
Heb dit al voor zamboni tegen mn neuroloog gezegd dat dit me opviel. Maar hij weet het ook niet. (tuurlijk niet)
Nu, al bijna 6 jaar, ben ik blij dat ik dit dagelijks moet slikken, ik denk dat dit mijn redding is.
Ik ben (nog) niet gedotterd (heb daar geen geld voor) maar ben héél blij dat ik dit slik!
Het is een zeer lange tijd en het geeft me hoop en daardoor ben ik niet zo bang dat ik achteruit ga.
Ik heb veel gedaan wat schubs getriggerd zou kunnen hebben, was vorig jaar in Oeganda en was in de mei-vakantie in Jordanië.
(In de woestijn was het bijna 40 graden!).
Ik wist niet dat Jordanië ook meedeed in t ccsvi verhaal anders had ik me daar kunnen laten helpen!

Moet alles navragen bij de trombosedienst of ik wat mag hebben van andere medicijnen en vitaminen. Ik mag dus absoluut geen vit.K nemen!
Ik geloof dat ik zelfs geen hoestdrank mag. (Weet het niet meer zo goed)

Maar nogmaals dit is MIJN ervaring! Ik weet dus niet wat het effect van aspirine is, want dat gebruik ik niet!

Grtjs, Ine


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010, 20:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 nov 2009, 23:58
Berichten: 306
Woonplaats: Helmond, Netherlands
De informatie over bloedverdunners staat al een tijdje op de website,

http://www.ccsvi.nl/Remedies/Medicatie/ ... nners.aspx

maar Ine bracht nieuwe informatie over vitamine K onder de aandacht, waarvoor dank :)

CCSVI gaat vooralsnog over de grote vaten zoals Jugularis in de hals en Azyos in de borstkas maar er zijn ook aanwijzingen dat ook andere en kleinere niet operabele vaatjes een rol spelen. Hoewel voor sommige problemen een (Dotter) operatie nodig zal zijn kan het dus heel interessant zijn om te kijken naar bloedverdunners. Dat zou ook meteen verklaren, zoals Ine zegt, waarom schubs verminderen of wegblijven door het gebruik van bloedverdunners. Hoewel het natuurlijk geen garantie is ;)

Natuurlijk dient altijd de huisarts te worden geraadpleegd of dit veilig gedaan kan worden.


Sommige middelen die bij MS worden gebruikt zouden eens getest moeten worden of ze werkzaam zijn of invloed hebben op het vaatstelsel. Het zou me niet verbazen dat ook daar een ralatie gevonden kan worden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 16:12 
Waar ik nou benieuwd naar ben: voelen mensen die geholpen zijn en tijdelijk antistollingsmiddelen gebruikten, zich in die periode beter dan in de periode daarna?

Zelf gebruikte ik Fraxiparine, twintig dagen, en, tenminste dat gevoel heb ik achteraf, ik voelde me toen (nog) beter dan nu.

Benieuwd naar jullie reacties!

Als de nog in de antistollings-periode zit op dit moment, wil je dan eens over een maand vergelijken? Kijken of het anders voelt?

Joost


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 18:15 
Offline

Geregistreerd: zo 23 mei 2010, 16:17
Berichten: 222
Joge, ik moet nog 3 spuitjes Fraxiparine, daarna zal ik gaan opletten.
Wordt dus vervolgd... ;)

Misschien ook handig om bij de buren te posten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Bloedverdunners
BerichtGeplaatst: zo 29 aug 2010, 18:48 
Idee! Doe ik!
Als ik bij Beelen ben overleg ik ook met hem; als ik me met asaflow of iets dergelijks 'lekkerder voel', dan graag!


Omhoog
  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling