Ondanks mijn eindeloze bedenkingen m.b.t. de rol van de politiek kreeg ik plots en reactie op een eerder mailtje:
Citaat:
Als eerste wil ik u bedanken voor het feit dat u ons informeert over de arts die de heeft ontdekt dat MS veroorzaakt wordt door bloedvernauwingen, maar ook voor het artikel en de uitzending. Voor GL staat gezondheid van de mens voorop, maar medische ontwikkelingen die gaande zijn moeten wel voldoende onderzocht zijn zodat dit verantwoord is. GL vertrouwd hierbij op het oordeel van het RIVM.
In de mail vertelt u ook over mogelijke belangenverstrengeling met de farmaceutische industrie. Ik begrijp uw zorgen hierover, GL heeft hier altijd kritisch naar gekeken en zal dit in de toekomst ook blijven doen.
Ten slotte, ik heb uw verhaal doorgegeven aan de beleidsmedewerker van Volksgezondheid, hierdoor is zij ervan op de hoogte wat er in de Nederlandse samenleving speelt en kan zij dit, waar mogelijk, gebruiken in de voorbereiding van haar parlementaire werkzaamheden.
De website
RIVM vertelt:
Citaat:
Het RIVM onderzoekt veel aspecten op het gebied van volksgezondheid, voeding, milieurisico's, calamiteiten, milieu en natuur. De resultaten van het onderzoek worden vooral gebruikt door beleidsmakers en toezichthouders. Met de onderzoeksresultaten kunnen zij nieuwe regelgeving maken, bestaande regelgeving aanpassen of de uitvoering van regelgeving controleren.
Onafhankelijk
De opdrachtgevers van het RIVM zijn voornamelijk de ministeries van VROM, VWS en LNV, en een aantal diensten van de ministeries, zoals de inspecties. Verder voert het instituut opdrachten uit voor Defensie en andere departementen en diensten, waaronder de inspecties en internationale organisaties, zoals de Europese Unie en de Verenigde Naties. De onafhankelijkheid is vastgelegd in de Wet op het RIVM. De opdrachtgevers stellen het RIVM gerichte onderzoeksvragen. Zij hebben echter geen invloed op de inrichting en uitkomsten van het onderzoek. Het RIVM stelt zich ten doel een betrouwbare partner te zijn voor de overheid. Het beleidsadvies zal daardoor altijd weloverwogen zijn.