Volgens mij gaat de Inspectie gezondheidszorg erover welke aandoening wel en niet een ziekte is. In samenwerking met d eMinister. Ik heb hier al eerder een brief gepost, waarin wortd genoemd dat de hoofdinspecteur van de Inspectie gezondheidszorg de eerste AIDS medicijnen langs/door het woud-met-regels heeft getrokken in versneld tempo omdat het zoveel toevoegde aan de behandeling van AIDS.
Dus dat zal begin jaren 80 zijn geweest.Nu is het bijna 30 jaar later en is voor t eerst sinds...30 jaar dat er een soortgelijke doorbraak is. geen wonder dat niemand weet hoe de regeltjes inelkaar zitten.
Het probleem is dat er maar 1 x een verzoek neergelegd kan worden...en als dit afketst...dan moet je het via de rechter spelen en zit je jaren in een juridische procedure misschien. dus het lijkt em verstandiger de jusite persoon te vindne en te vragen of die zich erin wil 'verdiepen'. dan hebje altijd nog de mogelijkhei dopen om er een officieel verzoek van te maken. Verder Historisch spitwerk..of te zien he t destijds met AIDS medicatie is gedaan...?
Volgens mij zal een verzoek van ons, aan een tweedekamer lid, via de Minister van volksgezondheid uiteindelijk bij de Inspectie gezondheidszorg terecht komen.
Ik ga nu even zoeken op hun site;
http://www.igz.nl/- Zorgverleners en instellingen behoren verantwoorde en veilige zorg te leveren. De ‘Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg’ en de 'Kwaliteitswet zorginstellingen' vormen hiervoor de wettelijke basis.
Voorbehouden handelingen
Iedereen mag in principe geneeskundig handelen, maar de wet - de zogeheten Wet BIG - noemt wel een aantal voorbehouden handelingen. Dit zijn handelingen die alleen mogen worden verricht door daartoe bevoegde behandelaars; het gaat dan om bijvoorbeeld chirurgische ingrepen, injecties, narcoses en puncties. Dit om te voorkomen dat door ondeskundig handelen onaanvaardbare risico’s voor de patiënt ontstaan.
De inspectie heeft zelf geen instrumenten om de praktijken van alternatieve behandelaars die niet BIG-geregistreerd zijn te stoppen.
Dus WEL BIG geregistreerde mensen kunnen de IGZ aan hun broek krijgen als ze te ver buiten de 'voorbehouden handelingen' opereren...(letterlijk)
2.Welke geneeskundige handelingen zijn voorbehouden?
De wet onderscheidt 13 voorbehouden handelingen:
heelkundige handelingen (verstoren van de samenhang der lichaamsweefsels)
verloskundige handelingen
endoscopieën
catheterisaties
injecties
puncties
onder narcose brengen
handelingen waarbij radioactieve stoffen of ioniserende stralen worden gebruikt
electieve cardioversie
defibrillatie
electroconvulsieve therapie
steenvergruizing
handelingen met menselijke geslachtscellen en embryo’s voor kunstmatige zwangerschap.
Uitleg op
http://www.minvws.nl/dossiers/wet-big/v ... efault.asp 8.Wat is het onderscheid tussen deskundigheid en bekwaamheid?
Kort gezegd duidt deskundigheid op de juiste opleiding en de erkende titel. Bekwaamheid duidt op de praktische ervaring om een handeling naar behoren uit te voeren. Deskundigheid is aan regels gebonden, bekwaamheid wordt overgelaten aan de beoordeling van de zorgverlener zelf. Onbekwaam is onbevoegd volgens de wet BIG. Dat houdt in dat een vaatchirurg, die zich niet CCSVI laat bijscholen strafbaar is als hij CCSVI behandelingen gaat uitvoeren. Vooral, misschien niet een suitsluitend als er een slecht resultaat voor de patient uit komt. In elk geval kan iemandals arts worden geroyeerd.
Ik denk dat er hierdoor een hele groot verschiligt tussen diagnose en behandeling voor Nederland. Met de logische consequentie..waarom als arts/ziekenhuiseen diagnose stellen als je niet kan/mag/wil behandelen ?
Hiermee misschien ook de verklaring waarom t in t oostblok allemaal wat sneller kan als hier.