Marsei schreef:
First Regional Workshop "CCSVI and MS" - Zamboni spreekt in Italië; Engels ondertiteld.
Zeer interessante video, Marsei. Ik kan helaas alleen maar t/m deel 3 (van de 14) ontdekken.
Zamboni geeft ook een goede verklaring waarom de cijfers van hem (95%) anders zijn dan die van Buffalo (65 - 80%). Dat geeft meteen een verklaring dat de genen een rol spelen bij MS.
Zamboni benadrukt voor de zoveelste keer dat de golden standard is: de Echo doppler met het juiste protocol EN de catheder angiography.
Hij zegt verder: "de MRI zegt niets". Ik moet afgaan op de ondertiteling, ik denk echter dat hij zegt dat de MRI niet alles laat zien.
De rest zijn mijn gedachten: met de MRI kan je prima de vernauwingen laten zien, maar de MRI kan ook een goed ogende (niet vernauwde) jugular laten zien, waarin echter geen goede bloodflow is (bv. door een niet goed werkende klep). De MRI laat in dit geval zien dat het perfect eruit ziet, maar dat is niet correct.
Dus ik denk daarom dat bv. Prescan, die geen (invasieve) catheder angiography doet, nooit aan de 90 - 100% komt. Misschien dat ze dat moeten gaan overwegen om dit in het scan-traject ook te doen (indien dit van de Duitse regelgeving mag).